Recension Zoolander No. 2

Den femton år gamla komedin om den mindre begåvade supermodellen Derek Zoolander har nog varit ett ”guilty pleasure” för många där ute. Zoolander No. 2 är dessvärre lika svag som vi befarade.
Komedi
Zoolander No. 2

Derek Zoolander (Ben Stiller) har dragit sig tillbaka från modevärlden efter att ha förlorat sin familj i en tragisk olycka. När en mystisk organisation börjar döda världens vackraste kändisar, och förevigas med Zoolander legendariska ”Blue Steel”-uttryck, rekryteras Derek och hans före detta kollega, Hansel (Owen Wilson) av Interpol för att hitta de som ligger bakom. Tillsammans med agenten och före detta bikinimodellen Melanie Valentina (Penelope Cruz) infiltrerar de modebranschen för att hitta ledtrådar.

Zoolander (2001) fick en tung start när den lanserades alldeles efter terroristattackerna 11 september. Men efter ett tag fick filmen kultstatus bland många som gillade dess stämning. ”Blue Steel” är fortfarande ett välkänt begrepp, särskilt i dessa ”selfie-tider”. Zoolander var inte särskilt bra, men hade definitivt en hel del bra scener och var fin satir om modebranschen. Produktionsmässigt imponerar uppföljaren, och kan skryta med en otrolig rollista, vilket är ett tydligt tecken på hur populär Zoolander är. Tyvärr är den andra filmen en besvikelse. Här återanvänds gamla skämt i en trådsmal soppa som verkar vara ett försök att slå rekord i att klämma in så många kändisar som möjligt på samma ställe. Det räcker möjligtvis för några gamla fans, annars gör man klokt i att undvika filmen. Tre stjärnor.

ZOOLANDER NO. 2 ZOOLANDER NO. 2 ZOOLANDER 2
<
>