: You Will Meet a Tall Dark Stranger

Blu-ray recension

Woody Allen har nyligen turnerat med sitt New Orleans Jazz Band, men om han ska förbättra sina filmer får han nog hålla sig hemma och lägga mer tid på manuskripten.

Publicerad 2011-05-31 - 12:46
You Will Meet a Tall Dark Stranger

En hög produktionstakt har resulterat i hela tolv filmer det senaste årtiondet, och det har definitivt funnits höjdpunkter som Match Point och Vicky Christina Barcelona, men också mediokra historier som Anything Else, Scoop och Cassandra’s Dream.

I den här filmen möter vi ett särdeles förutsägbart Allen-galleri med udda personligheter som lever i haltande äktenskap, och mer eller mindre neurotiska karaktärer som har problem med existentiella frågor och förhållandet till det motsatta könet. Anthony Hopkins har lämnat sin fru för att återuppleva ungdomen – det slutar med att han gifter sig med en fyrtio år yngre prostituerad! Samtidigt sliter hans ex med att få livet att gå vidare och söker hjälp hos en synsk kvacksalvare. Deras konstintresserade dotter, Naomi Watts, har det också trassligt på hemfronten med en make, Josh Brolin, som vill vänta med att skaffa barn tills han har slagit igenom som författare. Under tiden dreglar han efter den sexiga grannfrun, Freida Pinto!

Allt är med andra ord dukat för en klassisk Allen-komedi. Och visst drar vi på smilbanden ibland och blir charmade av karaktärerna, men mer än så blir det inte. Hela filmen står och trampar och saknar fullständigt förlösning! Manuset känns som ett hastverk och är fullt av stereotyper – kryddat med en del bra dialog, men ingen lyckad helhet. Tre stjärnor räddas uteslutande av skådespelarna, i synnerhet Watts och Brolin imponerar.

Blu-ray-skivan har strålande bildkvalitet och bra ljud (2.0), och på känt manér bjuder inte Allen på något extramaterial alls.

You Will Meet a Tall Dark Stranger

• Regi: Woody Allen