: X-Men: First Class

Ända sedan Brian Singer regisserade den första filmen om X-men för elva år sedan har filmerna om Marvel-superhjältarna varit en stor framgång, både på bio och i videobutikerna.

Publicerad 2011-12-23 - 10:51
X-Men: First Class

Sedan 2000 har vi kunnat se hela fem filmer om mutanterna med speciella förmågor. Den senaste i raden är alltså X-Men: First Class som tar oss tillbaka till en tid när hjältarna inte hade kontroll över sina superkrafter, samtidigt som den stora världen också mätte sina styrkor under kalla kriget.

Handlingen är förlagd till 1962 och vi möter kärnan av våra unga superhjältar när både deras åsikter och egenskaper är odefinierade. De mest centrala karaktärerna är naturligtvis Charles Xavier (James McAvoy) och Erik Lehnsherr (Michael Fassbender) och historien om hur det gick till när de blev Professor X och Magneto. Från början är de goda vänner och samlar ihop en grupp elitmutanter för att förhindra ett tredje världskrig. Persongalleriet är stort, hjältarna spelas av en rad kända och duktiga skådisar, bland annat Nicholas Hoult som unge Beast, oscarsnominerade Jennifer Lawrence som Mystique och January Jones från Mad Men som Emma Frost. Kevin Bacon har fått rollen som superskurken Sebastian Shaw, en före detta nazist och mutant som drömmer om världsherravälde!

X-Men: First Class är en mycket sevärd och underhållande film som har en bra utgångspunkt. Publiken känner redan igen karaktärerna och det är givetvis en god idé att gå tillbaka i tiden och få reda på hur allting blev som det blev. Filmens största styrka är de många fina skådespelarna. McAvoy och Fassbender är som vanligt strålande och lyfter definitivt filmen flera snäpp. Specialeffekterna är precis som förväntat fina, men det är glädjande att regissör Vaughn har satsat på historieberättandet.

Det är också snyggt att allt utspelas 1962, vilket ger en möjlighet att leka med kul detaljer i både kulisser och kostymer. Ett av filmens få problem är att den har ett för stort persongalleri, det hade varit ännu mer lyckat att göra djupdykningar i ett mindre antal mutanter. Men sammantaget är detta en underhållande del i en filmserie som var i behov av en frisk fläkt. Fyra stjärnor.

Om man redan är ett X-Men-fan är den här BD-utgåvan ett givet köp. Den bjuder på massor av intressant bonusmaterial som handlar om design, sminkning, kulisser, casting och den tjusiga musiken av Henry Jackman, och det är inget fel på det audiovisuella, både bilden och ljudet håller toppklass.

PS! Hela X-Men-serien ges också ut i en komplett BD-samlarbox.

X-Men: First Class

• Regi: Matthew Vaughn