: White House Down

Katastroffilmsregissören framför alla katastroffilmsregissörer fortsätter att göra filmer om händelser med svåra konsekvenser av oanade proportioner för många människor. Han gör det ännu en gång i White House Down men den här gången håller han sig i ett mindre territorium och drabbar färre personer. Resultatet är inte dumt alls.

Publicerad 2014-02-15 - 06:00
White House Down

Tyskfödde Roland Emmerich har varit synonymt med spektakulära storfilmer ända sedan han fick sitt stora internationella genombrott med Independance Day 1996. Sedan dess har han fortsatt med domedagsprofetior i en rad filmer av varierande kvalitet. 1998 fick New York smaka på Godzillas vrede, 2004 frös halva planeten häcken av sig i den högst sevärda The Day After Tomorrow och 2009 gick hela jorden under med episka proportioner i filmen 2012. Ibland har Emmerich gått andra vägar, till exempel med Patriot (2000) eller den överaskande Anonymous (2011) som spekulerar om Shakespears författarskap. Men nu kan vi alltså konstatera att han är tillbaka i sitt rätta element med actionfilmen White House Down, där han ännu en gång sätter den amerikanska huvudstadens ikoniska byggnad i brand.

John Cale (Channing Tatum) är en rastlös och frånskild före detta polis som försörjer sig som säkerhetsvakt. I ett försök att rädda sin karriär går han på jobbintervju i Vita huset för att försöka få drömjobbet som livvakt till den amerikanska presidenten (Jamie Foxx). Cale tar med sig sin politiskt engagerade tonårsdotter Emily (Joey King) för att imponera på henne och försöka förbättra deras relation. Intervjun går dessvärre dåligt och han får inte jobbet. För inte göra Emily ledsen låtsas han som ingenting och går på en guidad tur i Vita huset tillsammans med en grupp turister. Mitt i rundturen attackeras hela huset av terrorister som hotar presidenten, dottern och hela landets säkerhet. John Cale har en tuff dag framför sig, och får en chans att bli den stora hjälten som får det erkännande han vill från både familjen och omgivningen.

Det är bara att konstatera direkt att White House Down är ren och skär underhållning, från början till slut – och den försöker inte vara någonting annat. Filmen fyller hela vardagsrummet med en stark doft av popcorn och cola. Emmerich försöker inte heller uppfinna hjulet på nytt utan tar för sig av filmhistorisk klassisk action och ett gammalt hederligt recept på en Die Hard-film. Man kunde nästan ha använt sig av namnet John McClane i stället för John Cale! Scenariot är välbekant: en smått misslyckad men kompetent hjälte hamnar av en slump i stort trubbel och med livet som insats och glimten i ögat räddar han dagen och blir älskad av exfrun och barnet som förut inte ville kalla honom för pappa – och får både lukrativa jobberbjudanden och respekt.

Även om Emmerich har använt sig av Die Hard-formeln så gör det ingeting så länge resultatet blir bra. Channing Tatum är inte lika rolig som Bruce Willis men han fungerar fint som actionhjälte och gör faktiskt en trovärdig och fin föreställning. Av övriga skådisar är det många som levererar varorna. Jamie Foxx är i stort sett alltid bra och gör här en bra roll som en smått förbannad Obama. Både James Woods och Maggie Gyllenhaal gör också bra insatser.

White House Down är en förutsägbar och formelbaserad film utan verklighetsförankring, men den har vad som behövs för att underhålla: massor av bra action och effekter, och allt flyter på som det ska. Med de här premisserna kan man väl inte förvänta sig så mycket mer? Fyra stjärnor.

Om detta är en film som faller dig i smaken så finns det ingen anledning att låta bli att köpa den på blu-ray. Här finns massor av bonusmaterial av olika slag, även om kommentatorsspår saknas. Det som verkligen imponerar är det audiovisuella: en gnistrande bild och ett svulstigt men perfekt ljudspår (DTS-HD MA 5.1)!

White House Down

Release: 22 januari
Regi: Roland Emmerich