Transformers – Dark of the Moon 3D

Ibland blir man ordentligt överraskad, och när det gäller Transformers 3 får man faktiskt säga att det är en ganska bra film!
Transformers – Dark of the Moon 3D

Det har redan gått fem år sedan den första Transformers-filmen (i den här serien) såg dagens ljus. En aggressivt marknadsförd och upphaussad film med flortunn handling, dåligt skådespeleri och gigantiska actionscener – som i stort sett bara utgjordes av att enorma robotar försökte ha ihjäl varandra medan de krossade allting omkring sig. Ett okej tidsfördriv i en halvtimme, men sen var det bara tröttsamt för både ögon och öron. Efter de två föregående filmerna med ändlösa actionscener där gigantiska bilrobotar går loss på varandra trodde vi att man kramat den sista droppen ur Transformers-trasan. Och så kommer plötsligt en tredje film med ett relativt bra(!) manus, duktiga skådespelare och actionscener som få filmer överträffar!

Med en originell och konspiratorisk inledning sugs vi in i berättelsen när vi får förklaringen till varför John F. Kennedy egentligen tryckte på för att hinna till månen före ryssarna på 1960-talet – NASA snappade upp signaler som tydde på att ett gigantiskt UFO hade störtat på månens otillgängliga baksida – the dark of the moon. Därför packar Buzz Aldrin och Neil Armstrong sina kappsäckar och beger sig till gubben där uppe, varpå de under en hemlig operation hittar rymdskeppet och kalabaliken är ett faktum. Sedan följer de sedvanliga robotstriderna som slutar med att de snälla (autobots) måste lämna jorden för att människorna tappat förtroendet för dem – självklart är det ingen som lyssnar på Sam.

Men det är när de onda robotarna (decepticons) invaderar hela Chicago som det verkligen tar hus i helvete. Här serverar Bay några av de bästa actionscener vi har sett på vita duken under de senaste åren. ”Krigsfilm” med 11-årsgräns fungerar faktiskt! Vi rycks särskilt med när skyskraporna kollapsar och våra hjältar kastas från och mellan våningarna, och det hela kulminerar när ett gäng kommandosoldater hoppar ut från byggnaden i ”fladdermusdräkter” och flyger över Chicagos silhuett! Härligare 3D-film får man leta efter! För så är det, Transformers 3 får ett rejält lyft av 3D. Alla storslagna vyer och explosioner glittrar och kommer till sin fulla rätt i 3D. Har du redan köpt 2D-utgåvan kan du ge den till lillsyrrans elaka kompis och köpa den i 3D – för Transformers 3D matchar verkligen Avatar!

Utöver den intrikata handlingen och de storslagna actionscenerna, så är en annan av filmens styrkor den väldigt kompetenta skådespelarensemblen – med en excentrisk John Turturro, en tuff och osympatisk Frances McDormand och en Shia LaBeouf som faktiskt levererar i huvudrollen som den snabbtänkta Sam Witwicky.

Men självklart finns det även stolpskott den här gången. Dark of the Moon är Rosie Huntington-Whitleys skådespelardebut – och låt oss verkligen hoppas att det inte blir fler roller för henne! Nu har vi aldrig påstått att Megan Fox var Oscar-material, men sällan har vi skådat en plastigare och mer själlös skådespelerska än Rosie. Replikerna hasplas fram som om hon läste bruksanvisningen till brödrosten, någon mimik existerar inte och de restylane-fyllda läpparna täcker nästan halva ansiktet och hindrar henne från att tala rent. Och inte heller får vi en Michael Bay-film utan en tirad med klichéer och uppenbart sökta vändningar i handlingen.

Med det sagt kan vi ändå konstatera att Bay har lyckats kombinera storslagna actionsekvenser med en fungerande (men smått galen) handling, snyggt skådespeleri och härlig underhållning. Transformers 3 är en Killfilm med stort K, och se till att bunkra upp med popcorn innan du startar Blu-ray-spelaren, för över två och en halv timmes ihållande, spektakulär action kräver sin man! Fyra starka stjärnor.

Den här BD:n har prickfri ljud- och bildkvalitet och är en solklar referensfilm när det gäller 3D! Det omfattande extramaterialet består bl.a. av den grundligt utförda bakomfilmen Above and Beyond: Exploring Dark of the Moon som i fem delar på sammanlagt nästan två timmar tar sig an det mesta av inspelningen och förberedelserna, en mängd minidokumentärer om allt från de råaste actionscenerna till premiären, marknadsföringen och 3D-filmningen, utmaningarna med att slita Chicago i stycken, intervjuer, stillbilder, dokumentär om NASA:s förflutna och framtid, samt filmen på DVD. Det här är rena ymnighetshornet till BD-utgåva! TA

• Regi: Michael Bay
  • Med: Shia LaBeouf, Rosie Huntington-Whitley, Peter Cullen, Patrick Dempsey, John Turturro
  • År: 2011