: Total Recall

En av muskelknippet Arnold Schwarzeneggers mer sevärda filmer, Total Recall från 1990, kommer här i uppiffad version, med en mer ”modern” handling – och massor av modernare specialeffekter, plus en Colin Farrell som springer benen av sig!

Total Recall

Som det lite äldre gardet säkert minns från originalfilmen lever huvudpersonen Douglas Quaid ett ganska så tråkigt och enformigt liv. I 2012-versionen är han en fabriksarbetare som varje dag pendlar mellan sitt hem i Australien och jobbet i Storbritannien! Världen som vi känner den har i stort sett gått åt helvete och det är bara Stor-Storbritannien som fungerar, med Australien som kuvad koloni. Folket styrs med järnhand och det existerar nästan ingen fri vilja.

Märkligt nog har regissör Len Wiseman och manusförfattarna valt bort planeten Mars som det förlovade landet – det var dit Schwarzenegger drömde om att få resa, och det var dit ”drömfabriken” Rekall skulle ta honom. I den nya filmen är det resan till Stor-Storbritannien som är Quaids mål, och det med en spektakulär hiss rakt igenom jorden – på bara ett par minuter. Ändå känns det inte alls lika exotiskt som Mars.

Att supervackra och superduktiga Kate Beckinsale kan sparka vilt omkring sig har hon visat med besked i en ändlös rad pinsamt usla Underworld-filmer. Det är en stridsteknik hon även får användning för här när hon leder jakten på Quaid. Beckinsale känns faktiskt som den mest intressanta karaktären i filmen, hjältens stora kärlek (Jessica Biel) är inte mycket annat än rekvisita.

Farrell springer bra och skjuter MYCKET, men han verkar distanserad och har inte den pondus som rollen kräver. Största problemet är dock dramaturgin och själva handlingen, tar man bort actionscenerna (och dem finns det got om) blir allt tråkigt och platt. Det som är kvar är imponerande specialeffekter, ändlöst skjutande i snabba scener, ackompanjerade av en dyster, digital framtidsvärld. Snyggt att titta på men i längden (filmen är lång!) bara tröttsamt. Dessutom spelas det alltför lite på det spännande temat om vad som är verkligt och vad som är fantasi. Tre stjärnor för okej popcornunderhållning.

Om filmen i sig inte är något mästerverk så är åtminstone ljud- och bildkvaliteten absolut superb! Här får verkligen subbasen jobba, och bildkvaliteten gnistrar av skärpa och detaljer. Bonusmaterialet utgörs bland annat av tre omfattande dokumentärer, två minidokumentärer, kommentatorsspår och en rejält förlängd version av filmen, samt en möjlighet att se filmen med löpande inblickar.

• Release: 5 december 2012
  • Regi: Len Wiseman
  • Med: Colin Farrell, Kate Beckinsale, Jessica Biel, Bryan Cranstone, Bill Nighy, Bokeem Woodbine