Recension Tom Clancy’s Jack Ryan, säsong 2

Ryan räddar Venezuela

Jack Ryan är tillbaka – och den här gången har han lämnat sin analytiska hjärnhalva hemma.
Tom Clancy’s Jack Ryan, säsong 2

Förra året bjöd Amazon oss på en häftig TV-adaption av CIA-analytikern Jack Ryan (John Krasinski). Baserad på romanfiguren i bästsäljarmastodonten Tom Clancys böcker fick vi en reboot av Ryan (som tidigare spelats av Alec Baldwin, Harrison Ford, Ben Affleck och Chris Pine). Handlingen var uppdaterad till dagens fiendebild och en med ung och framåt Ryan som använde sina skarpa analytiska färdigheter och växte ute i fält.

Den andra säsongen är betydligt mer actiontung och, tyvärr, betydligt simplare.

Nu är Ryan en säkerhetsrådgivare till en amerikansk senator och skickas till kaotiska och helt korrupta Venezuela för att följa upp ett spår om eventuell olaglig vapenförsäljning, i släptåg har han sin gamla partner, CIA-agenten Greer (Wendell Pierce), som undersöker den olagliga uppskjutningen av hemliga satelliter. I Venezuela går de inte alls runt het gröt utan anklagar landets arketypiskt korrupta president för att ligga bakom illegal vapenimport, riggat valresultat och mordet på en amerikansk senator. Ryan bestämmer sig för att lösa fallet, inte med finess och list utan med amerikansk brutalism, vapen och hjälp (?) från den tyska underrättelsetjänsten.

Säsongen börjar lika bra, med analytisk uppbyggnad av plotten och en otroligt häftig, nästan nyinspelning av anfallet på den amerikanska bilkortegen från Clear and Present Danger. Sedan går det undan, brutalt och alldeles för enkelt. Vi har framför allt problem med den konstruerade karaktären Harriet Baumann (en osäker Noomi Rapace). Hon finns med för att skapa välbehövlig friktion och dramaturgi, men är alldeles för enkel att läsa av och hennes beteende hänger inte ihop eller är trovärdig.

(Foto: Amazon Prime)

Den venezuelanska presidenten är uppenbarligen inspirerad av dagens riktiga president, Maduro, men här är han så stereotypisk och endimensionell att man tappar intresset. Exploateringen av värdefulla naturresurser, rysk inblandning, korruption och valfusk är dagsaktuella teman, men här hanteras allting för okomplicerat och nonchalant. Speciellt slutet av säsong 2 blir alltför överdrivet och osannolikt. Med det sagt så finns det mycket bra ”bang-for-the-bucks” – fast av Jack Ryan förväntar vi oss helt enkelt mer. 3 stabila stjärnor.

Ännu en gång levererar Amazon förträfflig strömningskvalitet. De många mörka scenerna är exceptionellt detaljerade och surroundspåret imponerar. Recensionen bygger på samtliga 8 avsnitt och hela säsong 2 kan strömmas från Amazon Prime.

<
>
(Foto: Amazon Prime)