: Jack Ryan 1–5

Spionfilmerna om Jack Ryan, som bygger på Tom Clancys romaner, har snart haft lika många huvudroller i 5 filmer som James Bond har haft i 22.
Thriller
Jack Ryan 1–5

Senaste tillskottet är Chris Pine, som med Jack Ryan: Shadow Recruit blir den fjärde skådespelaren som porträtterar anti-spionen Jack Ryan. Den supersmarta analytikern (med stridserfarenhet) vill helst sitt bakom ett skrivbord och gå hem till sin vackra fru och sina barn om kvällarna. Men världen (läs: CIA) vill ha honom i fält – där han gör stor nytta.

I The Hunt for Red October ger McTiernan (regi) oss en intensiv thriller utan många andningspauser, där det är det politiska spelet mellan stormakterna som är drivkraften och kampen på Atlantens botten som framkallar mängder av action. Connery är som klippt och skuren som den råbarkade och fåordige kaptenshjälten och Alec Baldwin (Ryan) gör också en förvånansvärt bra karaktär som rookien som kastas ut i hetluften. För alla anhängare av ubåtsfilmer (undertecknad inkluderad) är Jakten på Röd oktober en storslagen upplevelse – som dessvärre tappar på alltför överdrivna ryssar, en plott med lite för många hål/lösa trådar och ett alltför sockersött och naivt slut. Fyra starka stjärnor!

Med Patriot Games regisserade Phillip Noyce en tät och intensiv thriller som spelar på alla de rätta strängarna, här är det alltid den mänskliga aspekten som är i fokus medan actionscenerna bara fungerar som bra krydda. Tack vare stram regi, klar dramaturgi med få döda stunder och en härlig ensemble av biroller får vi se en klassisk thriller där en man måste kämpa ensam för att rädda det som betyder mest för honom: familjen! Jo då, vi slipper inte undan klyschorna helt i Patriot Games, men med Harrison Ford i högform och ett välskrivet manus så kan vi leva med det! Fem stjärnor.

Harrison Ford är mitt i prick som den tystlåtne byråkraten som kastas ut i fält brutalt i Clear and Present Danger. Han bemästrar elegant balansen mellan småtrist papperskyfflare och en handlingens man när det behövs. Jämfört med Patriot Games är handlingen åtskilligt mer actionpackad den här gången, med ett par väldigt läckra och intensiva scener som regissören koreograferar som actionbalett – inte minst är anfallet på bilkonvojen i Bogota en fullträff. Noyce har regisserat en visuellt läcker film med klassisk konspirationskomplott där hjälten efter ett tag inte kan lite på någon. Helhetsintrycket sänks dock mot slutet i väl patriotiska scener, och där Ryan-karaktären går längre än vi förväntar av honom. Fyra stjärnor!
Serien fick en nystart (för första gången!) med domedagsfilmen The Sum of All Fears. En gammal israelisk atombomb har hamnat på avvägar och Ryan är terroristerna på spåren när de planerar att detonera den mitt i USA. Ben Affleck är bra som en ung Ryan, men känns överdrivet osäker ute i fält och plotten lider av en del uppenbara glapp och överdrivna stereotyper av politiker som hökar och duvor. En spännande actionfilm med bra driv, mot en dyster bakgrund, som får dig att sitta på helspänn i soffan. Fyra svaga stjärnor.

Med Jack Ryan: Shadow Recruit får serien ännu en nystart, men den här gången bygger inte filmen ens på någon av Tom Clancys böcker. Sammantaget är återseendet av Ryan en blandad upplevelse. Producenterna försöker reboota serien och anpassa den till nutiden, samtidigt som de sitter kvar med en fot väl planterad i dåtiden. Inte heller plotten eller dramaturgin är särskilt originell, men detta är ändå en väloljad spionthriller som har bra potential att växa i framtida filmer. Vi önskar Jack Ryan välkommen tillbaka till vita duken – och tvekar oss fram till fyra svaga stjärnor.

Boxen innehåller inget mer bonusmaterial än vad som finns i de tidigare utgåvorna. Här har man helt enkelt satsat på ”budgetlösningen” och packat in alla de äldre filmerna (med ibland helt olika stil på omslagen) i en ny pappkartong. Visst, detta är inget dåligt fempack, men har du redan filmerna så finns det ingen anledning att köpa dem igen. Bildkvaliteten är genomgående väldigt bra (bara Red October och Patriot Games drar ner betyget) och detsamma gäller ljudet. Bonusmaterialet varierar starkt från film till film.

• Release: 4 juni
  • Regi: John McTiernan
  • Med: Alec Baldwin, Harrison Ford, Ben Affleck, Chris Pine