: Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet 3D

Den belgiske seriehjälten fick äntligen sin biodebut med självaste Steven Spielberg bakom spakarna. A match made in heaven visar det sig!

Publicerad 2012-06-01 - 13:22
Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet 3D

Hergé (1907-1983) skrev och tecknade hela 24 album om den bereste och pojkaktige detektiven Tintin. Det har gjorts mången tecknad film och TV-serie om hjälten med den karakteristiska frisyren och hans evige följeslagare Milou. Den gode Spielberg har suttit på filmrättigheterna till en filmversion i många år, och det färdiga resultatet har alltså blivit en blandning mellan ”äkta” skådespel och animation – en teknik som går under namnet Motion Capture.

Med Motion Capture är det riktiga skådespelare som spelar rollen framför en grön skärm, med kroppen och huvudet täckt av elektroder som registrerar alla rörelser och ansiktsuttryck. Tekniken har använts i en mängd filmer, med väldigt varierande resultat. En av pionjärfilmerna var Polarexpressen där Tom Hanks stod för huvudpersonens mimik. Skräckexemplet är Beowulf (2007), där tekniken inte tillförde något till filmen över huvud taget. Med Tintin har tekniken äntligen mognat. Vi kan inte tänka oss en bättre teknik för att återskapa Hergés tecknade värld!

Filmen baseras på de tre albumen Krabban med guldklorna, Enhörningens hemlighet och Rackham den rödes skatt, som gavs ut under perioden 1941–1944. Filmen följer albumen bra, men har självklart anpassats en del till vår tid. Man ska ha i åtanke att Tintins hade sin storhetstid på 1930–1950-talet, och det är definitivt inte allt som är politiskt korrekt idag. Här kan det vara värt att nämna att herr Tintin nyligen figurerade i ett rättsfall i Belgien, där man hävdade att albumet Tintin i Kongo (1931) borde förbjudas på grund av det rasistiska innehållet. Den 12 februari blev Tintin frikänd – yttrandefriheten fick företräde. Ur dagens perspektiv och i dagens samhälle har albumet definitivt en rasistisk prägel, men läst genom ett par 1930-talsglasögon speglar albumet dåtidens attityd, som hade sitt ursprung i att Belgien en gång var en kolonialmakt i Afrika.

De tre albumen som utgör grunden till Tintins äventyr – Enhörningens hemlighet 3D handlar om hur vår unge detektiv (Jamie Bell, från bl.a. Billy Elliot) råkar snubbla över modellskeppet Enhörningen, varpå äventyret rivstartar. Tintin vägrar sälja skeppet till den excentriske och förmögne Rackham (Daniel Craig), och samma dag blir det inbrott i hans lägenhet och skeppet blir stulet. Jakten på skeppet och den hemlighet det ruvar på leder Tintin på en farofylld färd över haven, med den oborstade fylltratten Kapten Haddock (Andy Serkis från LOTR), i luften, med vanvettigt hisnande och underhållande akrobatik, samt till avlägsna farvatten i en kamp på liv och död. Alltsammans är lagom kryddat med underfundig humor av bästa europeiska sort.

Man kan förstå att Spielberg länge velat regissera Tintin eftersom den lille belgaren har överraskande många likheter med Spielbergs egen äventyrare, Indiana Jones. Och det var kanske detta som många av kritikerna fruktade, att den superkommersielle Spielberg skulle amerikanisera den europeiske detektiven fullständigt. Så har det definitivt inte blivit. Filmen är trogen originalet till både form, stil och innehåll. Den detaljnivå Spielberg har lagt sig på är imponerande, och – föga överraskande – behärskar han alla spektakulära actionscener med fantastisk fingertoppskänsla. Rent actionmässigt är flygturen och flykten från Marocko väl värda att lyfta fram.

Men allt är väl inte helt perfekt – eller? Nja, Tintins äventyr – Enhörningens hemlighet 3D är inte långt från sex glittrande stjärnor, men totalt sett så saknas det lite i själva historien, som både är aningen tunn och för enkel. Vi kommer på oss själva med att bli överväldigade av den fantastiska animationen och de bländande actionsekvenserna, men man borde ha lagt lite mer tid på att utveckla karaktärerna. Haddock är faktiskt den karaktär som fått mest kött på benen, medan Tintin själv är något tunn och endimensionell. Det hela avslutas med tydlig referens till en uppföljare – och likt barn som längtar till julafton ser vi redan fram emot den! En nästintill perfekt underhållningsfilm som kommer att ge både stora och små stora ögon. Det här är en milstolpe inom animationsgenren – fem starka stjärnor!

Ljudspåret (DTS-HD 7.1) är helt enkelt perfekt och detsamma kan sägas om bildkvaliteten. Knivskarpa färger och optimal kontrast! När det gäller själva 3D-kvaliteten så är Tintin som gjord för 3D. Den heldigitala filmen ger ett fantastiskt 3D-djup, vilket passar den animerade miljön helt perfekt. Den här utgåvan är definitivt värd de extra kronorna – här har 3D-entusiasterna fått ännu en referensfilm!

Inte heller på bonusfronten har man hållit igen, utan bjuder bl.a. på en mängd dokumentärer, som Toasting Tintin del I och II, som handlar om början och slutet av filminspelningen, The Journey of Tintin, som till fullo tar sig an den fascinerande process och långa väg som ledde fram till att Spielberg slutligen kunde sätta igång med filmen. The World Of Tintin fokuserar på Motion Capture-tekniken, där medarbetarna berättar om sitt första möte med Tintin och de element som överförts från seriealbumen till filmen. I The Who´s Who of Tintin presenterar man vilka skådespelare som spelar vilken karaktär, konceptdesign, musik, Tintin-samlarobjekt, animationsprocessen och en film om Milou. In The Volume, som är väldigt intressant, handlar om hur man spelade in Motion Capture, BD-Live samt DVD-versionen av filmen. Här är det bara ett kommentarspår från Spielberg som saknas för att det ska bli full pott – något han för övrigt aldrig ger.

• Regi: Steven Spielberg
  • Med: Jamie Bell, Andy Serkis, Daniel Craig, Nick Frost, Simon Pegg, Daniel Mays, Cary Elwes, Phillip Rhys
  • Genre: Äventyr