: This is 40

Judd Apatow har producerat, skrivit och regisserat den här filmen som är ett slags uppföljare till kassasuccén Knocked Up från 2007. Han har inte uppfunnit hjulet på nytt, men resultatet är både sevärt och överraskande bra – fast i längsta laget.

Publicerad 2013-11-06 - 06:00
This is 40

Vi möter Pete (Rudd) och Debbie (Mann) som har varit gifta i många år och som snart fyller fyrtio båda två. Deras barn hatar varandra, de har problem med sina karriärer, håller på att bli av med huset och försöker upprätthålla ett inte alltför strålande förhållande till sina kroppar, som inte riktigt håller samma standard som de gjorde en gång i tiden. Vägen tillbaka till lyckan är lång, och blir inte direkt kortare av krävande föräldrar och vänner.

This is 40 kan tyckas verka intetsägande, men är en överraskande fin film om att tappa kontroll över livet. Det är ingen hysterisk komedi även om den har sina roliga stunder, och hamnar definitivt i kategorin filmer för vuxna. Apatow har många observationer som träffar mitt i prick och berättar sin historia med bra flyt och insikt. Skådespelarna är bra och rollistan är pålitlig med bland annat kortare gästspel av Albert Brooks och John Lithgow. This is 40 håller definitivt en hög standard för sin genre, även om den är i längsta laget med sina dryga två timmar. Fyra stjärnor.

Blu-ray-versionen kan rekommenderas! Även om ljudet bara är genomsnittligt så är bilden verkligen imponerande. Det som verkligen höjer betyget är extramaterialet som är rikligt, varierande, informativt och sevärt.

This is 40

• Release: 24 juli 2013
  • Regi: Judd Apatow