Third Person

Den prisbelönte filmskaparen Paul Haggis serverar ett intressant och fascinerande drama med bra skådespelare. Tyvärr tar det lite för lång tid innan välbehaget inställer sig.
Third Person

Third Person är ett tillsynes klassiskt drama med tre olika berättelser med välkänd tematik som kärlek, passion och svek. Historierna utspelas i New York, Paris och Rom med tre olika par som vid första anblicken inte har någonting gemensamt men som så småningom visar sig ha gott om likheter.

Paul Haggis är definitivt en av filmbranschens bäst ansedda manusförfattare och har bland annat blivit oscarsnominerad fem gånger – och vann med Crash. Den här gången ansvarar han för både manus och regi, och det är möjligt att han har blivit lite väl förtjust i sin egen historia. Den är utan tvekan smart och originell, men som filmberättelse har den sina brister. Det tar för lång tid innan Third Person engagerar publiken, visst är tålamod en dygd – och efter att ha sett filmen så är man nöjd med och fascinerad av den – men den skulle ha berättats på ett mycket effektivare sätt. Utförande är ändå mycket bra och skådespeleriet bra rakt igenom, bland annat får Liam Neeson visa upp sig i något annat än simpel action. Fyra stjärnor.

PHM_7578.NEF Thridperson_990_05 Thridperson_990_04 Thridperson_990_03
<
>

Third Person blir knappast en storsäljare på Blu-ray, men utgåvan är absolut godkänd. Bildkvaliteten är synnerligen bra, med ett tillhörande ljudspår i DTS 5.1. Det ingår också en lagom mängd extramaterial som bland annat består av ett intressant kommentatorsspår, en bakomfilm och en längre intervju med Haggis.

• Release: 23 mars 2015
  • Regi: Paul Haggis
  • Med: Liam Neeson, Mila Kunis, Adrien Brody, Olivia Wilde, James Franco, Kim Basinger