: The Wolverine

Marvel fortsätter att krama ur Wolverine-franchisen när High Jackson återvänder till rollen för sjätte gången. Nästa år kommer den sjunde filmen. Nu räcker det!

Publicerad 2014-01-16 - 06:00
The Wolverine

Efter Jeans (Famke Janssen) död har Wolverine lämnat X-men-gänget, nu är han bokstavligt talat en ensamvarg som skäggig och bitter lufsar runt i Kanadas skogar. Men ännu en gång kommer hans förflutna ikapp honom.

När amerikanerna bombade Japan i slutet av andra världskriget gjorde Logan (Hugh Jackman) ett sällsynt stordåd. Han utsatte sig för enorma mängder radioaktiv strålning för att rädda sin japanska fångvaktare. Fångvaktaren Yashida blev till slut ägare av Japans största industrikoncern, och när hans liv närmar sig sitt slut är han beredd att ta till alla knep för att förlänga livet. Han ser Wolverines odödlighet som sin enda räddning – men då har han inte räknat med ensamme järvens styrka och överlevnadsförmåga …

Det är väl inte direkt något chockerande avslöjande att Wolverine överlever (!) och vägen dit börjar riktigt bra. The Wolverine är läckert filmad och koreograferad och har till en början en allvarlig underton. Men Mangold (regi) försöker förgäves att få den att verka som något mer än den är, nämligen ännu en tom actionfilm som inte lyckas behärska sig utan vräker på med massor av segdragna stridsscener som till slut känns som en enda lång gäspning. Framför allt slutet skriker mot oss som ett action-äventyr på speed, när gammelfarfar drar fram som en samuraj i Iron Man-kostym. Suck!

Filmens – och karaktärens – största problem är att Mangold inte lyckas skapa en person vi orkar bry oss om. Logan/Wolverine känns som en bitter och grinig enstöring som varken är en fascinerande superhjälte eller actionhjälte. Handlingen är långsökt och ointressant, bara avsedd som kuliss för alla actionscenerna. Replikerna är för macho och för töntiga, vilket inte passar filmens stämning. Men visst, här finns mycket kul om du vill skryta med hemmabion, även om filmen är snabbt glömd. Tre bleka stjärnor.

Filmen genomsyras av ett härligt surroundljud (DTS-HD MA 7.1) som passar de många actionscenerna synnerligen väl. Bildkvaliteten är god, men inte extraordinär, och det är ingen större poäng med att se den i 3D. Bonusmaterialet består av en förlängd version (som om den inte redan var tillräckligt lång), ett alternativt slut (dör han?), kommentatorsspår och en timslång bakomfilm om samurajerna.

The Wolverine

Release: 27 november 2013
Regi: James Mangold