: The Wolf of Wall Street

Mästerregissören Martin Scorsese visar sig från sin allra bästa sida när han tolkar storsvindlaren Jordan Belforts memoarer som berättar om ett utsvävande liv med kvinnor, knark och pengar på 90-talet. Den är i längsta laget, men kors en sådan underhållande, fascinerande och imponerande film.
The Wolf of Wall Street

The Wolf of Wall Street skildrar den legendariske finansakrobaten och storsvindlaren Jordan Belforts (Leonardo DiCaprio) liv och leverne, uppgång och fall.  Belfort lyckades på bara ett fåtal år under 90-talet lura till sig miljardbelopp från olika investerare på ett finansinstitut i New York. Med hjälp av bland annat Donnie Azoff (Jonah Hill) och energin från en stor portion girighet och vinnarinstinkt byggde han upp en olaglig verksamhet genom börsmäklaren Stratton Oakmont. På värsta tänkbara sätt levde han ett extremt liv och frossade i sex, droger och ett slöseri som världen knappt sett maken till. Belforts riskabla syn på livet slutade med att han arresterades och dömdes till fängelse i fyra år. Han satt av två av dem.

Detta är det femte samarbetet mellan Martin Scorsese och Leonardo DiCaprio (Gangs of New York, The Aviator, The Departed, Shutter Island) och även den här gången är resultatet mycket lyckat. DiCaprio blommar ut under Scorseses regi och visar vilken kompetent skådespelare han är. Han får användning av hela sin repertoar när han skildrar karaktären eftersom Belfort nästan konstant är hög eller låg på droger av olika slag. En stor prestation av DiCaprio som ännu en gång belönades med en Oscarsnominering för bästa manliga huvudroll. The Wolf of Wall Street är full av bra skådespelare: Jonah Hill är briljant och nominerades till en Oscar för bästa manliga biroll och både Margot Robbie och Matthew McConaughey imponerar verkligen!

Scorsese är tillbaka med det han kan allra bäst: miljö- och tidsskildringar. Få bemästrar att beskriva kriminella, hierarkiska och mansdominerade grupper som han – allra helst i sina egna hemkvarter, New York. Det är också imponerande hur har lyckas återskapa detta extatiska eko från yuppietidens efterdyningar med knivskarpa detaljer och smarta observationer, med fötterna fast placerade i rätt tidsepok.

Filmen osar av berättarglädje och Scorsese formligen vältrar sig i den vilda historiens extrema händelser. Vissa scener är helt enkelt ofattbart roliga och det Oscarsnominerade manuset av Terence Winter (The Sopranos, Boardwalk Empire) lider inte direkt av kreativ torka. När det är sagt så har ju Belforts biografi varit en fin inspirationskälla. Med en så utsvävande filmberättelse som innehåller så mycket information är det ingen tvekan om att filmens längd hade kunnat kortas en del. Tre timmar går ganska så fort med så mycket underhållning, men kan bli i mesta laget och ett par gånger dras det ut på skildringarna av galenskaperna väl länge. Men detta är ändå en fantastisk produktion av en otroligt fascinerande historia som aldrig moraliserar utan helt enkelt observerar en föga smickrande och chockerande livsstil på ett imponerande sätt. Fem stjärnor.

The Wolf of Wall Street är en så bra film att den definitivt hör hemma i filmsamlingen. Blu-ray-utgåvan är fenomenal rent tekniskt och har en vidunderlig bild som bara är millimetrar från maxbetyg. Ljudet (DTS-HD MA 5.1) är också högst beundransvärt och belönas med sex stjärnor – ett mycket starkt och dynamiskt ljudspår. Vad som däremot är en besvikelse är extramaterialet. Bara en bakomfilm på 17 minuter. Produktionen är så omfattande att det hade varit på sin plats med mer bakgrundsinformation. Men vi rekommenderar ändå ett köp!

• Release: 4 juni
  • Regi: Martin Scorsese
  • Med: Leonardo DiCaprio, Jonah Hill, Margot Robbie, Matthew McConaughey, Jon Favreau, Julie Andrews