TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING

: The Whistleblower

The Whistleblower är en film som har haft svårt att komma till skott. Rachel Weisz läste manuset redan 2005 och tackade då nej till huvudrollen. Fyra år senare tackade hon trots allt ja eftersom hon tyckte att det är en historia som bör berättas.

The Whistleblower

• Regi: Larysa Kondracki
  • Med: Rachel Weisz, Nikolai Lie Kaas, Rayisa Kondracki, David Strathairn, Roxana Condurache
  • Land: Kanada
  • År: 2010
  • Längd: 1:51

Politikern Kahtryn Bokovac (Weisz) från Nebraska arbetar hårt för att förflyttas till ett annat distrikt så att hon kan vara närmare sin dotter. Hon blir erbjuden ett välbetalt korttidsjobb som FN-observatör i Bosnien efter kriget, vilket ger henne en möjlighet till en nystart. Men jobbet visar sig vara fyllt av svårigheter eftersom hon upptäcker att området har en hemsk verksamhet med trafficking och prostitution som många FN-soldater är inblandade i. Att få fram sanningen blir inte lätt och Kathryn trasslar in sig i en ond cirkel med maktmissbruk och korruption.

Filmen är mycket stark och bygger på verkliga händelser från efterkrigstiden på Balkan. Den berättar om en av de största skandalerna i FN:s historia och riktar strålkastarljuset mot de förfärliga konsekvenserna av människohandel. Rachel Weisz gör en enorm insats som den ihärdiga och rättrådiga Kathryn, och hon omges av flera duktiga skådespelare, till exempel Nikolaj Lie Kaas. Produktionen är bra och Larysa Kondracki ska ha mycket beröm för regin och manuset till sin debutfilm. Fyra stjärnor.

Tyvärr har inte Blu-ray-utgåvan något extramaterial, men både bilden och ljudet får absolut godkänt.

LB+ ERBJUDANDE: 1 vecka för 19 kr
Få full tillgång till ljudochbild.se, testarkiv med fler än 6 000 tester, fördelsklubb, guider, nyheter, recensioner av filmer och TV-serier, och mycket mer.