: The Sopranos – den kompletta serien

Mitt i TV-seriernas gyllene tidsålder kommer ett uppskattat återseende av en av de allra största och äldsta. The Sopranos har betytt enormt mycket för modern underhållning och är fortfarande förbannat bra!

Publicerad 2014-10-02 - 19:58
The Sopranos – den kompletta serien

Hela femton år har gått sedan vi för första gången bänkade oss framför TV:n och följde den moderna maffiabossen Tony Soprano (James Gandolfini) när han jonglerade sina vardagsproblem mellan familjen med hustrun Carmela (Edie Falco), två barn och sin ”familj” i affärs/nöjeslivet. Det blir snabbt för mycket för den tillsynes starke mannen som till sist tvingas uppsöka professionell hjälp hos terapeuten Jennifer Melfi (Lorraine Bracco), som får många jobbiga dagar på jobbet. Tony har mycket att stå i, med allt från knarkberoende brorsöner och senila farbröder till sexuella svårigheter och ångestanfall.

The Sopranos är en av tidernas mest framgångsrika dramaserier och producerades av TV-jätten HBO i sex säsonger med sammanlagt 86 avsnitt. Serien har belönats med närmare 100 utmärkelser och anses fortfarande av många som en av de allra bästa som någonsin gjorts, trots alla serier som tillkommit efteråt. När Sopranos kom ut på DVD i början av 2000-talet började den stora vågen av kompletta TV-serier, och underhållningsindustrin förändrades radikalt och satsade betydligt mer på produktioner av hög kvalitet, med större regissörer och skådespelare som ville vara med på allt det roliga. Sopranos har tveklöst bidragit till andra storheter som The Wire, Mad Men och Breaking Bad. Skaparen av serien, David Chase, hade knappast kunna förutse att det ett par år senare skulle finnas bolag som producerar egna serier för pengar de tjänat på att strömma underhållning?

Sopranos framgång beror på en rad faktorer. Maffiatemat har alltid varit populärt men det var nog extra attraktivt för publiken att få se en nutida vardagsmafioso som hade problem som alla kunde relatera till, var man än håller till på planeten. Därför var det viktigt för serien att händelserna förlades till förorten i New Jersey utanför New York, så att det kändes som en mer ”vanlig” och begriplig plats för vanligt folk. Hur som helst är det ingen tvekan om att kvalitet i produktionens alla led var livsviktig för seriens popularitet. Och det har den fått genom en rad välgjorda manus och en föredömlig insats av nästan 25 olika regissörer. Steve Buscemi är en av dem som gjort ett mycket bra jobb med konflikter och karaktärsutveckling för att skapa ett bra drama.

Karaktärerna i Sopranos är ofta både intressanta och fascinerande och är en ytterst viktig del av seriens dragningskraft. Vem gillar inte Uncle Junior (Dominic Chianese), Paulie Walnuts (Tony Sirico) eller Silvio Dante (Steven Van Zandt)? Huvudpersonen själv, Tony, är en klassisk karaktär som både blir älskad och hatad för sina handlingar, och det är ofta ett bra kännetecken på att man har utvecklat en karaktär med tillräcklig substans och pondus för att bära fram en så stor produktion. Vila i frid, James Gandolfini (1961–2013)!

The Sopranos kommer nog att betraktas som en milstolpe i sin genre under lång tid, och även om det finns flera som kommit upp till samma nivå så är det inte många som överträffar den. Sex stjärnor!

Vi kan utan tvekan rekommendera The Sopranos – den kompletta serien på Blu-ray! Först och främst snackar vi om 80 timmar superb underhållning samlad i en snygg box. När allt dessutom presenteras i mycket hög kvalitet på både bild- och ljudfronten så är det ingen tvekan. Bilden varierar visserligen en del i de allra första säsongerna, men blir strålande med tiden. Ljudet är mycket bra i DTS-HD MA 5.1. När det gäller bonusmaterial finns hela fem timmar med diverse bakomfilmer, dokumentärer, intervjuer och kommentatorsspår. Synnerligen intressant och underhållande.

The Sopranos – den kompletta serien

• Release: 8 september 2014
  • Regi: David Chase