Recension: The Shape of Water

Visuell filmkonst

Del Toro Skapar filmmagi i en hyllning till klassisk filmkonst.
Karakter
Drama
The Shape of Water
Annons
Annons
forfatter

Mexikanske Guillermo del Toro har gett oss filmiska njutningar som Pans Labyrint och Crimson Peak. Han har dessutom regisserat über-kommersiella filmer som Pacific Rim och Hellboy. Gemensamt för alla hans verk, både de mer udda/”konstnärliga” och de ”kommersiella, är hans uppenbara passion för filmkonsten, detaljer och det rena, visuella budskapet. I del Toros filmer överlåts ingenting åt slumpen.

Trots en relativt speciell historia vann The Shape of Water Oscar för Årets bästa film och Bästa regi. Och vad man än tycker om filmen så är den obestridligt en av årets vackraste.

Ensamma och stumma Elisa (Sally Hawkins i sitt livs roll) jobbar som städerska på ett rymdcenter. Vi befinner oss i början av 1960-talet, precis i början av rymdkapplöpningen mellan Sovjet och USA, och amerikanarna har fångat en helt okänd amfibieman i Sydamerikas träskmarker. Går det kanske att skicka upp honom i rymden?

Anläggningens säkerhetschef är den sadistiske psykopaten Strickland (Michael Shannon i ännu en glansroll). När vanlig tortyr inte hjälper, och ryssarna är ute efter ”djuret”, bestämmer han sig för att döda det. Under tiden har Elisa fått djup kontakt och känslor för varelsen. Tillsammans med sin lojala granne (Richard Jenkins) gör de upp en kidnappningsplan.

Rent visuellt är The Shape of Water rena fyrverkeriet att beskåda. Det är slående hur mycket kärlek del Toro har lagt på minsta lilla detalj, återskapandet av 1960-talet och det vackra gröna färgsticket (i både ljus och rekvisita). Allt i fulländad harmoni med Dan Laustsens läckra foto.

Annons

Filmen är ett äventyr, ett drama och en kärlekshistoria – den handlar både om att älska det som är annorlunda och är en kärleksförklaring till klassisk film och en svunnen epok. Som, trots sitt udda tema, kommer att röra och beröra dig. Gräver man lite djupare så ser man det klara politiska budskapet/kritiken mot hur vi behandlar det som är främmande, oberoende av om det är homosexuella, mörkhyade, handikappade eller personer av ”lägre rang”. 5 superstarka stjärnor till del Toros estetiska lilla mästerverk.

Det starka visuella intrycket förstärks av den tekniskt felfria 4K-versionen. Kort och gott vacker bildkvalitet med förbluffande detaljrikedom, ljus och djup. Surroundspåret (DTS 5.1) är läckert balanserat och får fram minsta lilla detalj i den komplexa ljudmixen. Som bonus får vi en halvtimmes fascinerande bakomfilm samt fyra minidokumentärer och trailer.

picture2
<
>
(Foto: Tillverkare)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
Release: 09/07/18 Regi: Guillermo del Toro Med: Sally Hawkins, Octavia Spencer, Michael Shannon, Octavia Spencer, Michael Stuhlbarg, Doug Jones Land: USA År: 2017 Längd: 2:03
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.