Recension: The Shape of Water

Visuell filmkonst

Del Toro Skapar filmmagi i en hyllning till klassisk filmkonst.

Av / 2018-08-24 - 13:09
The Shape of Water

Mexikanske Guillermo del Toro har gett oss filmiska njutningar som Pans Labyrint och Crimson Peak. Han har dessutom regisserat über-kommersiella filmer som Pacific Rim och Hellboy. Gemensamt för alla hans verk, både de mer udda/”konstnärliga” och de ”kommersiella, är hans uppenbara passion för filmkonsten, detaljer och det rena, visuella budskapet. I del Toros filmer överlåts ingenting åt slumpen.

Trots en relativt speciell historia vann The Shape of Water Oscar för Årets bästa film och Bästa regi. Och vad man än tycker om filmen så är den obestridligt en av årets vackraste.

Ensamma och stumma Elisa (Sally Hawkins i sitt livs roll) jobbar som städerska på ett rymdcenter. Vi befinner oss i början av 1960-talet, precis i början av rymdkapplöpningen mellan Sovjet och USA, och amerikanarna har fångat en helt okänd amfibieman i Sydamerikas träskmarker. Går det kanske att skicka upp honom i rymden?

Anläggningens säkerhetschef är den sadistiske psykopaten Strickland (Michael Shannon i ännu en glansroll). När vanlig tortyr inte hjälper, och ryssarna är ute efter ”djuret”, bestämmer han sig för att döda det. Under tiden har Elisa fått djup kontakt och känslor för varelsen. Tillsammans med sin lojala granne (Richard Jenkins) gör de upp en kidnappningsplan.

Rent visuellt är The Shape of Water rena fyrverkeriet att beskåda. Det är slående hur mycket kärlek del Toro har lagt på minsta lilla detalj, återskapandet av 1960-talet och det vackra gröna färgsticket (i både ljus och rekvisita). Allt i fulländad harmoni med Dan Laustsens läckra foto.

Filmen är ett äventyr, ett drama och en kärlekshistoria – den handlar både om att älska det som är annorlunda och är en kärleksförklaring till klassisk film och en svunnen epok. Som, trots sitt udda tema, kommer att röra och beröra dig. Gräver man lite djupare så ser man det klara politiska budskapet/kritiken mot hur vi behandlar det som är främmande, oberoende av om det är homosexuella, mörkhyade, handikappade eller personer av ”lägre rang”. 5 superstarka stjärnor till del Toros estetiska lilla mästerverk.

Det starka visuella intrycket förstärks av den tekniskt felfria 4K-versionen. Kort och gott vacker bildkvalitet med förbluffande detaljrikedom, ljus och djup. Surroundspåret (DTS 5.1) är läckert balanserat och får fram minsta lilla detalj i den komplexa ljudmixen. Som bonus får vi en halvtimmes fascinerande bakomfilm samt fyra minidokumentärer och trailer.

picture2
<
>