Recension: The OA, säsong 1

Trevande spirituell seans

Netflix nya serie är en salig blandning av mystik, drama, thriller och rena rama dravlet. Ofta mycket underhållande och fängslande men bitvis väldigt ojämnt.
Karakter
Drama
The OA, säsong 1
Annons
Annons
forfatter

Seriens huvudperson är 28-åriga Prairie Johnson (Brit Marling). Hon återvänder plötsligt till sin gamla sömniga hemstad i Mellanvästern som hon försvann spårlöst från sju år tidigare. På sjukhuset träffar hon sina adoptivföräldrar – som hon kan se för första gången! När hon försvann var hon blind men nu kan mirakeltjejen se!

Hon vägrar däremot att berätta någonting alls om de sju åren som gått, varken för sina föräldrar eller för FBI. Hon öppnar sig inte förrän hon kommer i kontakt med en brokig skara utstötta.

Kill Your Darlings
Skaparna bakom denna överraskningsserie (som ingen hade hört talas om förrän den släpptes) är Brit Marling (som även spelar huvudrollen) och Zal Batmanglij (som även har regisserat).

Vi misstänker att de fått carte blanche från Netflix och sedan författat handlingen under ett våldsamt centralstimulerande rus en sen kväll – och efteråt har ingen gjort några korrigeringar. Här finns nämligen gott om vag spiritism som inte hänger ihop med resten av historien och mycket som borde ha strukits innan inspelningen ens påbörjades.

Annons

Men jösses en sådan speciell och annorlunda serie Marling och Batmanglij har gjort, den lär definitivt hitta sin publik – därmed inte sagt att alla som gillade Stranger Things kommer att tycka att The OA är lika bra.

The OA, säsong 1

Spänningsdrama utan nerv
The OA är en serie som är svår att beskriva utan att beröra den centrala delen av handlingen och det är samtidigt svårt att göra en begriplig sammanfattning av den, för detta är en salig kompott!

Prairie Johnson, som efter återkomsten insisterar på att kallas för ” The OA” sätter sig ner med sina fem utvalda ”freaks” och berättar för att få hjälp. Ett gäng med skolans utstötta, á la gänget i The Goonies, samt lärarinnan som genom ”The OA” har skådat ljuset. Hon berättar en helt otrolig och fascinerande historia som börjar på 1980-talet bland Moskvas oligarker.

The OA, säsong 1

Prairie föddes uppenbarligen i den högsta överklassen i Ryssland, men eftersom hennes pappa var omgiven av fiender råkade hon ut för en olycka som gjorde henne blind. Efter detta skickades hon till USA för att skyddas, tills hon på omvägar lämnades bort för adoption.

Så börjar serien, och det är en mycket bra och lovande början som är en utmärkt utgångspunkt för många olika vändningar och fascinerande händelser proppfulla av spänning. Men sedan lyckas inte The OA bestämma sig för vad den ska vara. Är den en klassisk kidnappningshistoria, genonsyrad av spänning och efterföljande trauma, eller befinner vi oss på en spirituell nirvana-resa? Efter mer än sju timmar vi är faktiskt inte säkra, däremot är vi helt säkra på att spänningen försvinner mitt i all kvasi-spiritualism.

Annons

Brokig skara
Det är ett blandat gäng som serieskaparna har samlat ihop, med kända och mindre kända skådespelare. Den absolut starkaste rollprestationen är det Phyllis Smith som står för, som den åldrande lärarinnan som blir förförd av ”The OA”. Gnistrande subtilt och tvättäkta skådespeleri.

Brit Marling är märkligt neutral och endimensionell i huvudrollen – hon lyckas inte förmedla all den mystik som omger hennes karaktär. Jason Isaacs gör för övrigt ett utmärkt jobb som en passionerad forskare som inte skyr några som helst medel.

Fågel eller fisk?
Manusförfattarna lyckas alltså inte bestämma sig för vad serien egentligen ska handla om, så det här är varken fågel eller fisk, utan en ”fisk-fågel” som desperat försöker få luft under vingarna.

Serien är som bäst när den fokuserar på kidnapparen och hans ofrivilliga försökspersoner. Då känner vi ibland en pirrande klaustrofobisk spänning och får nästan ont i magen. Dessutom fungerar scenerna bra där Prairie sitter i det ofärdiga huset, omgiven av levande ljus, och berättar sin dramatiska historia för sina lyhörda ”lärjungar”.

The OA, sesong 1_9 The OA, sesong 1_8 The OA, sesong 1_7 The OA, sesong 1_6 The OA, sesong 1_5 The OA, sesong 1_4 The OA, sesong 1_3 The OA, sesong 1_2 The OA, sesong 1_1 (1)
<
>
The OA, säsong 1

Sammantaget är detta många bra enskilda scener, men som helhet hänger serien inte ihop alls och när den försöker vara okonventionell och ”annorlunda” så slutar den oftast som en oavsiktlig klyscha. När vi förväntas sitta och gapa av förvåning sitter vi ofta och skrattar. 3 stjärnor.

Annons

För att vara en Netflix-produktion är bilden förvånansvärt blek, grynig och har ont om tryck i färgerna. Ljudkvaliteten går det däremot inte att klaga på. Hela första säsongen ligger på Netflix.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Netflix
  • Release: 16 december 2016
  • Regi: Zal Batmanglij
  • Med: Brit Marling, Jason Isaacs, Emory Cohen, Scott Wilson, Alice Krige, Patrick Gibson, Phyllis Smith
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2016
  • Längd: 7:16
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.