Recension: The Mummy

Trist mumieorgie

Universal försöker blåsa nytt liv i Dark Universe-franchisen, men remaken av The Mummy är en dålig start.
Karakter
Action
The Mummy
Annons
Annons
forfatter

På 1930-talet bjöd Universal på en fest för horror-fansen. Man kunde se ikoniske Boris Karloff som mumie i The Mummy (1932), Bela Lugosi som Dracula i Dracula (1931), Jack Griffin som osynliga mannen i The Invisible Man (1933), Boris Karloff som monstret i The Bride of Frankenstein (1935) och Lon Chaney Jr. som vargmannen i The Wolf Man (1941).

Sedan dess har otaliga mumiefilmer sett dagens ljus, några av de mest kända är serien med Brendan Fraser och Rachel Weisz 1999–2008. Nu har Universal bestämt sig för att – bokstavligt talat – återuppliva den här skräckvärlden, där alla filmer ska ha en röd tråd. Först ut är The Mummy.

Nick Morton (Tom Cruise) befinner sig i dagens Irak. Tillsammans med partnern Vail (Jake Johnson) lever de livets glada dagar som hänsynslösa och nonchalanta gravplundrare. Ända tills de snubblar över prinsessan Ahmanets (Sofia Boutella) grav – och hela helvetet bryter ut!

Tom Cruise och Russel Crowe i muntert samspråk. Foto: Universal Sony
Tom Cruise och Russel Crowe i muntert samspråk. Foto: Universal Sony

 

Annons

Den första timmen är relativt välspelad och dramatiskt väl uppbyggd. Vi får se Tom Cruise som en snabbkäftad och oansvarig version av Indiana Jones, men när graven öppnas, förbannelsen släpps lös och hela baletten flyttar till London så går luften ur ballongen.

Specialeffekterna är välgjorda och effektfulla men har en tendens att flyta ihop, och det intrycket förstärks av den otroligt irriterande snabba klippningen – möjligtvis för att dölja bristen på substans. Historien är tunn som en soppa utan buljong och karaktärerna är outvecklade. Speciellt det konstlade ”förhållandet” mellan Nick och blonda Jenny (Annabelle Wallis) är långsökt, saknar kemi och känns långtifrån trovärdigt. Den saftigaste rollen har Russell Crowe som Jekyll/Hyde, men till och med den är alldeles för underutvecklad och förenklad.

Foto: Universal Sony
Foto: Universal Sony

Sammantaget är detta en oerhört blodfattig mumieversion som man inte blir sugen på att se om. En förvånansvärt ospännande och humorlös föreställning, speciellt som David Koepp är med som manusförfattare. Vi rekommenderar hellre de två första filmerna med Fraser/Weisz som, trots allt, utstrålar charm, humor och personkemi. 3 slappa stjärnor tilldelas 2017-versionen.

För att vara en 4K-utgåva är vi besvikna över Atmos-ljudet. Det har ett läckert surroundspår och tydliga röster, men i komplexa actionscener grötar ljudbilden ihop sig. Bilden är bra men saknar det sista snäppet skärpa och rena färger för att kamma hem maxpoäng. Det omfattande bonusmaterialet innehåller bland annat ett intressant kommentatorsspår, borttagna och utelämnade scener, intervjuer och en titt på specialeffekterna.

Foto: Universal Sony
Foto: Universal Sony

Annons
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta

4K UHD BD
Release: 23 oktober 2017
Regi: Alex Kurtzman
Med: Tom Cruise, Russell Crowe, Sofia Boutella, Annabelle Wallis, Jake Johnson, Courtney B. Vance
Genre: Action
Land: USA
År: 2017
Längd: 1:50

IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Ännu en gång flyttas premiärerna för stora filmtitlar fram.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.