Recension The Magnificent Seven

Lyckad western-remake

En av historiens mest hyllade västernfilmer får en ”modern” uppdatering.
The Magnificent Seven

I den lilla staden Rose Creek, mitt i Mellanvästerns mest ödsliga vilda västern-landskap, blir den fromma lokalbefolkningen terroriserad och mördad av den hänsynslösa gruvägaren Bogue (Peter Sarsgaard). Allt kulminerar med att han och hans skurkar tvingar alla att sälja sina egendomar till underpris – eller leva med följderna. Full av hämndbegär (efter att hennes man blivit skjuten) och i desperation lejer den eldiga Miss Emma (Haley Bennett) revolvermannen Chisolm (Denzel Washington).

The Magnificent Seven (”Sju vågade livet”) från 1960 (med legendariske John Sturges i regissörsstolen och Yul Brynner huvudrollen) är en av tidernas mest mytomspunna och hyllade västernfilmer. Nu har författaren av True Detective (Nic Pizzalatto) moderniserat den men behållit de grundläggande elementen. Med Antoine Fuqua i regissörsstolen och Denzel Washington, Chris Pratt och Ethan Hawke i huvudrollerna har detta blivit en riktigt sevärd nyinspelning.

Mycket mer klassisk western-handling än så här kan det inte bli. Här finns en solklar kamp mellan det goda och det (endimensionella) onda, den lilla människan hotas av det cyniska storkapitalet och hjältemodiga män kommer till undsättning (för några få dollar som betalning). Här finns ett överflöd av stereotyper handlingen är kolossalt simpel. Med det sagt är filmen väldigt trogen sin genre, och Pizzalattos manus är fräscht, spännande och toppat med ett par eldstrider som är rena rama adrenalinkickarna.

Vi nämnde moderniserad, och jämfört med 1960-versionen, där alla sju hjältarna var vita, så är gänget den här gången samling av ”alla” raser. Det här är garanterat ett medvetet val, men känns inte påträngande konstlat. Däremot spelas huvudrollerna av ett synnerligen begåvat gäng, med Denzel Washington, Chris Pratt (som spelar samma snabbkäftade snygging här som i Guardians of the Galaxy) och en härlig Ethan Hawke. Haley Bennett är en fullträff som den passionerade och stenhårda kvinnan som vill ha rättvisa. Är du western-fan kommer du garanterat att älska The Magnificent Seven – 5 stjärnor!

The Magnificent Seven_8 The Magnificent Seven_7 Denzel Washington;Chris Pratt;Ethan Hawke;Byung-hun Lee;Vincent D Onofrio;Martin Sensmeier;Manuel Garcia-Rulfo Denzel Washington;Chris Pratt;Ethan Hawke;Manuel Garcia-Rulfo;Vincent D Onofrio;Martin Sensmeier;Byung-hun Lee Denzel Washington;Chris Pratt Denzel Washington;Chris Pratt
<
>
The Magnificent Seven

Tyvärr ger inte SF ut filmen i 4K UHD BD i Skandinavien, vilket är synd – för den här filmen gnistrar verkligen i 4K-kvalitet. Soundtracket (DTS-MA 7.1) träffar hårt rätt i magen när explosionerna smäller och kulorna viner precist från alla håll och kanter. Bildkvaliteten är så hög att man kan se varje por i Hawkes fårade ansikte och har en oöverträffad detaljrikedom, skärpa och djup. Bonusmaterialet innehåller bland annat ett imponerande ”Vengeance Mode”, där regissören och skådespelarna förklarar viktiga scenernyckelscener, samt bakomfilm och musiken.

• 4K UHD BD
  • Release: 23 januari 2017
  • Regi: Antoine Fuqua