Recension: The Legend of Tarzan

Spännande återseende av apornas konung

Närmare 60 gånger har Tarzans liv och leverne förevigats på film, ändå känns 2016-versionen både fräsch, underhållande och sevärd.

Av / 2017-01-26 - 14:54
The Legend of Tarzan

Legenden om pojken som växte upp bland apor i Kongos djungel, som bygger på Edgar Rice Burroughs berättelser, lär vara välbekant för de flesta. Men 2016-versionen har gjort en smart vinkling. Tarzan (Alexander Skarsgård) – eller Lord Greystoke – befinner sig på sitt gods i London, tillsammans med sin Jane (Margot Robbie) och lever något som tycks vara ett trist aristokratiskt liv. Motvilligt låter han sig övertalas av George Williams (Samuel L Jackson) att återvända till sitt barndomsland en sista gång.
Vi befinner oss i nådens år 1890 och den brittiska regeringen vill att Tarzan reser till Kongo för att ta reda på om Belgien fortfarande ägnar sig åt slavhandel. Åtta år efter han lämnade landet, som en vild människa, blir han till sist övertalad att resa av den amerikanska diplomaten Williams, bara för att upptäcka att han lurats tillbaka till Kongo av den cyniske Leon Rom (Christoph Waltz). Rom vill lämna över Tarzan som byte till en av de lokala stammarna för att den belgiske kungen ska lyckas med sin grandiosa plan för landet – en plan som inte direkt prioriterar de inföddas välbefinnande högst.

Regissör är David Yates som bland annat har fyra Harry Potter-filmer på sin CV och det är en visuellt lockande film som Yates har gjort, med exceptionellt läckert foto, otroliga specialeffekter och en fin blandning av drama, spänning och action. Handlingen gör att historien blir något mer än en enda man som slåss med apor, här placeras den fiktiva karaktären i en verklig historisk kontext med europeisk imperialism och slaveri som intressant kuliss – personifierat av en fullständigt skrupellös Christoph Waltz i ännu en paradroll. Waltz börjar hamna väl ofta i ärkeskurk-facket, men kors så bra han bemästrar uppgiften, med en härlig mix av charm, stil och ren ondska.

Apornas konung gestaltas av ingen annan än vår egen Alexander Skarsgård (True Blood) som verkligen har lyft skrot innan inspelningen. Han passar bra som den lite stumme och introverte, ensamma krigaren men uppvisar ibland lite tendenser till överspel och blir närmast ett karikerat/parodiskt stenansikte. Margot Robbie (Wolf of Wall Street) gör däremot en strålande och komplex Jane. Samuel L Jackson reduceras tyvärr till en underhållande sidekick, det är annars en karaktär vi gärna hade velat se utvecklas.
Avslutningen blir inte riktigt den stora förlösning vi väntar på och både handlingen och huvudrollerna är genomgående lite väl konstlade för att framstå som helt äkta. Men Legenden om Tarzan är ändå en klassisk äventyrsfilm som lyckas blåsa nytt liv i och modernisera legenden till det bättre. 4 stabila stjärnor.
Ljudspåret (Dolby Atmos) i 4K-versionen är bland de bästa vi har hört – en riktig referensfilm för förträffligt ljud! Bilden är också oerhört tillfredsställande, med ovanligt bra kontrast, knivskarpa färger och detaljer även i de mörkaste scenerna. Bonusmaterialet innehåller sju minidokumentärer samt intervjuer med stjärnorna.

The Legend of Tarzan

4K UHD BD
Release: 21 november 2016