Recension: The Leftovers: Djupt drama

The Leftovers – The Complete Series

Hur går de som är kvar vidare när 2 % av jordens befolkning plötsligt försvinner i tomma luften?
Karakter
Drama
The Leftovers: Djupt drama
Annons
Annons
forfatter

14 oktober 2012 är det ”magiska” datumet i The Leftovers. När serien börjar har det gått tre år sedan ungefär 2 % av jordens befolkning försvann – bokstavligt talat – i tomma intet. Ingen vet varför de försvann eller vart de tog vägen. Det enda alla kan komma överens om är att det är svårt att acceptera och fortsätta leva med det totalt obegripliga – och den bottenlösa sorgen.

I den lilla staden Mapleton, New York, är Kevin Garvey (Justin Theroux) polischef. Han har problem både på det personlig planet och med invånarna som ständigt hamnar i konflikt med varandra. Alla reagerar väldigt olika på förlusten av vänner och familjemedlemmar. En del lever i förnekelse och andra går runt maniskt depressiva, de mest extrema går ihop till en kult där alla går klädda i vitt, kedjeröker och slutar prata – en av dem är Kevins fru Laurie (Amy Brenneman). Nyreligiösa sekter dyker upp och folk försöker få en förklaring på det oförklarliga hos charlataner.

(Foto: Tillverkare)

 

I säsong 2 har Kevin tagit med sig den nya familjen, för en nystart, till den lilla staden Jardin i Texas. Staden kallas mirakelstaden eftersom absolut ingen därifrån försvann under Försvinnandet. Nya personer ger serien nytt blod och bidrar till ytterligare mystik. I den tredje säsongen blir vi inte mindre förvirrade av att sjuårsjubileet är i antågande.

https://www.youtube.com/watch?v=xKrptS0lZ38

Annons

Ett av våra huvudargument mot många TV-program är att de upprepar för mycket säsong efter säsong och att karaktärerna går i stå. Så är det definitivt inte med The Leftovers. Visserligen ligger huvudtemat – hur man går vidare – till grund för alla tre säsongerna, men handlingen och karaktärerna genomgår en stor utveckling och förnyelse. Nya frågor ställs – och förvirrar – men håller oss klistrade vid TV-skärmen.

Serien är inte alls lättsmält och det tar tid att komma in i handlingen och bekanta sig med premissen. Men om du väl ger den chansen så blir du rikligt belönad. Strålande skådespel (särskilt Theroux och Ann Dowd), komplexa karaktärer och en handling som ställer fler frågor än svar ger oss något. Hopp i tiden ger mer kött på benen till både karaktärer och deras förflutna. Lite väl mycket dödtid i en del avsnitt, plus lite handling som verkar onödigt märklig, sänker intrycket en smula.

(Foto: Tillverkare)

 

Serieskaparen Damon Lindelof (Lost) har gjort en ovanlig serie med fängslande handling som har förmågan att överraska och samtidigt mana till eftertanke. 5 starka stjärnor.

Blu-ray-utgåvan har en förträfflig bildkvalitet med ovanligt läckra detaljer, fin skärpa och naturliga färger. Ljudspåret (DTS 5.1) är inte heller någon besvikelse, med stor detaljrikedom och fin balans i surroundmixen. Väldigt nära maxbetyg!

Annons
<
>
(Foto: Tillverkare)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Release: 13 november 2017
  • Regi: Mimi Leder
  • Med: Justin Theroux, Carrie Coon, Amy Brenneman, Christopher Eccleston, Chris Zylka, Liv Tyler, Ann Dowd, Janel Moloney
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2014-2017
  • Längd: 30:00
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.