Recension: The Laundromat

Lättsamt från Soderbergh

Steven Soderbergh ger sig på Panama Papers-skandalen på ett ganska så enkelt och ironiskt sätt.
Karakter
Drama
The Laundromat
Annons
Annons
forfatter

Tidernas största läcka om skatteplanering, penningtvätt och kreativ finansplanering i gråzonen slog ner som en bomb på tidningsredaktioner över hela världen 2015. Från den fancy advokatbyrån ”Mossack Fonseca” i Panama lyckades en anonym källa smuggla ut 11,5 miljoner dokument om närmare 215 000 skalbolag runt om i världen, där alla hade ett mål: att slippa betala skatt i hemlandet.

Den samhällsmedvetne ringräven Steven ”Ocean’s Eleven” Soderbergh bygger sin film om skandalen på Jake Bernsteins bok och har en tydlig politisk agenda: skattefiffel är ett stort problem och myndigheterna (särskilt i USA) måste ändra de liberala lagarna som eldar på ”racet-mot-botten”.

Meryl Streep är den genomsnittliga, smånaiva amerikanen som inte betalas någon försäkring utbetalad när hennes man dör i en båtolycka. Hon vill ha rättvisa och spårar pengaflödet. Till slut kommer hon fram till de skrupelfria svindlaradvokaterna Mossack (Gary Oldman) och Fonseca (Antonio Banderas) i Panama. Sedan ger Soderbergh oss en lektion i hur den brutala pengarvärlden fungerar.

På det planet misslyckas dock regissören, filmen är för starkt präglad av att vara en ”skattefiffling och skattelagstiftning for dummies”, berättad på ett överironiskt och lättsinnigt, nästan farsartat sätt av ett par clownliknande skurkjurister. Vi får aldrig se de brutala konsekvenserna av de komplicerade mörkläggningarna.

Annons

Den alltid så bra Oldman är överdrivet karikerad, vilket Soderbergh uppenbarligen också har velat, tanken har varit att framställa allt som en finansiell cirkus. Tyvärr saknar filmen nerv och genuint engagemang – trots fina skådespelare och imponerande filmhantverk. 3 helt ordinära stjärnor till en extraordinär historia som aldrig får blomma ut och som inte heller gör oss klokare – och med ett antiklimax-slut som är rena magplasket.

Fascinerad av finansbedrägerier? Se hellre den här!

<
>
(Foto: Netflix)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Netflix
  • Release: 18 oktober 2019
  • Regi: Steven Soderbergh
  • Med: Merly Streep, Gary Oldman, Antonio Banderas, David Schwimmer, Robert Patrick, James Cromwell
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Längd: 1:32

 

IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Ännu en gång flyttas premiärerna för stora filmtitlar fram.
Harrison Ford-filmen från 1986 gör comeback som TV-serie.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.