Recension: The Last Gentleman

Saktmodigt avsked

En legend tackar för sig i en film med karaktär, särprägel och mängder av charm – precis som Redford själv.
Karakter
Drama
The Last Gentleman
Annons
Annons
forfatter

Robert Redfords karaktäristiska ansikte har blivit fårat och väderbitet med tiden, men han har behållit sin pojkaktiga charm. Vi kan inte tänka oss en skådespelare bättre lämpad att spela en åldrande, charmig gentleman som helt enkelt älskar att råna banker.

Filmen bygger på den verkliga personen Forrest Tucker (Redford), som rånade banker och rymde från fängelset 16 gånger i USA på 1950–1980-talet. Vi får följa med honom på gängets sista rånturné och hans sista flirt, med Jewel (Sissy Spacek).

Tom Waits och Danny Glover gör fina biroller som Forests trogna kompanjoner, men det är ingen tvekan om att det här är Redfords film. The Last Gentleman (som egentligen heter The Old Man and the Gun) är något så sällsynt som en feelgood-bankrånarfilm där Robert Redford får spela ut hela sitt register – alla andra spelar andrafiol.

Casey Affleck är bra som den sansade polisutredaren som drömmer om den stora fångsten men som i själva verket har blivit fascinerad av mannen han jagar, och Sissy Spacek är som vanligt lysande som bankrånarfantastens sista flamma. Det som Forrest verkligen brinner/lever för är – på ett gentlemannamässigt sätt – att råna banker och fly från polisen, pengarna är bara en trevlig bonus.

Annons
(Foto: Universal/Sony)

David Lowery har regisserat en rånarfilm i lugnt tempo, med fokus på dramat mellan människor, och vi får ett intimt porträtt av den lugna, eleganta bankrånaren. Samtalen mellan de tre männen och Forrests syn på livet är filmens starkaste kort, men det kunde helt klart ha gjorts mer av spänningen mellan bankrånaren och mannen som jagar honom. Afflecks karaktär får tyvärr för lite speltid och fokus, det är mellan dessa båda män som en av filmens starkaste scener utspelar sig, när de (i bästa Pacino/De Niro-stil) möts ansikte mot ansikte.

Redford utmärker sig i sin svanesång, men detta är definitivt inte någon banbrytande roll för legenden, på många sätt och vis upprepar han sina signaturroller från klassiker som Butch Cassidy, Fyra smarta bovar och Blåsningen – men kors så bra han är på just det! 4 starka stjärnor.

Fotot håller en mild färgpalett och är lätt grovkornig för att matcha tidsåldern. Ljudspåret är precist och har ett utmärkt röstspår. Tyvärr inget bonusmaterial.

<
>
(Foto: Universal/Sony)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Blu-ray
  • Release: 26/8/19
  • Regi: David Lowery
  • Med: Robert Redford, Casey Affleck, Sissy Spacek, Danny Glover, Tom Waits, Tika Sumpter
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Längd: 1:33
IMDB Rating
Summary:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Snart är det premiär för andra säsongen av Netflix moderna version av nordisk mytologi.
Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.