Recension The Favourite

Uppfriskande vitalt kostymdrama

Den högtravande kostymdramagenren får rena rama vitamininjektionen av The Favourite.
Komedi
The Favourite

I början av 1700-talets England lider drottning Anne (en lysande Olivia Colman, som också vann en Oscar för sin roll) av både hudsjukdomar och ett psyke som kan ifrågasättas. I det maktvakuum som uppstår träder den handlingskraftiga Lady Marlborough (Rachel Weisz) in och styr i praktiken landet, med drottningen som likgiltig nickedocka. Om drottningen plötsligt visar sig vara alltför envis så bär det av rakt in i sovgemaket, där Lady Marlborough ger henne en ordentlig omgång i sänghalmen.

Upp dyker den fallna societetskvinnan Abigail (Emma Stone), som lever i skam och vanära efter att hennes far ruinerat familjen. Men Abigail har både ambitioner, list och vilja att kämpa sig tillbaka till toppen. Och som vi alla vet är det i toppen allt det roliga finns. Trots att statskassan är tömd efter årtionden av krig mot grodlårsätarna går hovlivet sin gilla gång, med överdådiga måltider, festligheter, galna upptåg och importerade exotiska frukter. Vem gillar inte sådant?

Det uppstår snabbt friktion mellan Lady Marlborough och hennes ambitiösa systerdotter Abigail om drottningens gunst. Vi får se ett härligt kammarspel med fräcka kvinnor som inte skyr några medel för att ta sig fram till makten och drottningen – kosta vad det kosta vill. Härligt pompösa karaktärer, svart humor, rappa replikväxlingar och skarpa blickar mellan Weisz och Stone gör detta till ett sant nöje att bevittna.

Glöm alla gamla ingrodda fördomar om tråkiga kostymdramer och Keira Knightley i trång korsett, The Favourite är mycket mer än så och återupplivar denna lite intorkade filmgenre. Med god hjälp av en kvinnlig treklöver i stjärnform, samt ett smart manus och kvicka repliker. Sista halvtimman känns utdragen och tappar lite fart, men som helhet är filmen definitivt värd 5 snygga och oerhört underhållande stjärnor.

Både ljud- och bildkvaliteten är det bästa som Blu-ray-formatet har att erbjuda. Knivskarp bild med naturliga färger och utmärkt svärta, samt ett förträffligt detaljerat och exakt surroundspår (DTS 5.1). Bara ett par utelämnade scener samt ett slags bakomfilm i bonusmaterialet.

<
>

• Blu-ray