: The Counselor

En del filmer är det inte så lätta att bli klok på. The Counselor lämnar oss med många frågor.

Thriller
The Counselor

Ridley Scotts senaste film har en superstark rollista och ett manus som skapar kvalitet och fascination. På samma gång orsakar filmen mycket frustration och förvirring och bör kanske ses flera gånger?

Filmen berättar historien om en icke namngiven jurist – ”The Counselor” (Michael Fassbender) – som är en framgångsrik advokat med ett stort behov av pengar. Han kommer i kontakt med den excentriske Reiner (Javier Bardem) som blandar in honom en stor narkotikasmuggling med en mexikansk kartell. Problemen radar upp sig när en av kompanjonerna blir förrådd och de måste fly från livsfarliga skurkar samtidigt som de måste ta hand om sina krävande älskarinnor (Penélope Cruz, Cameron Diaz).

Ridley Scott är en duktig regissör rent visuellt, men den här gången har han varit för ambitiös med själva berättandet, som är skrivet av Pulitzer-vinnaren Cormac McCarthy (The Road, No Country for Old Men). Detta är hans första filmmanus och det är helt enkelt för poetiskt och subtilt för att fungera. Dialogen är för högtravande och diffus, vilket är irriterande i längden – ingen pratar så nu för tiden, även om detta är fiktion. Karaktärerna är också väl överdrivna, även om det antagligen är meningen. Största problemet är dock att Scott väljer att bryta rytmen genom att dämpa förväntningarna publiken kan ha. Detta är förmodligen gjort medvetet för att engagera och provocera fram en reaktion, men det kräver mycket tålamod. Sammantaget är detta en otroligt fascinerande film med stora kvaliteter på produktionssidan, men som ofta snubblar med dramaturgin och berättandet. Tre starka stjärnor.

Vad man än tycker om The Counselor så är det en helgjuten utgåva på Blu-ray. På en extraskiva finns en ”unrated extended cut” som är 20 minuter längre än originalversionen. Det finns också ett kommentatorsspor som innehåller 13 bakomfilmer som kommer och går sömlöst under filmen. Sammanlagda versionen är alltså hela 3 timmar och 36 minuter lång! Mycket intressant, och definitivt ett material som belyser filmen. Ljud och bild är också bra, bara ett par millimeter från toppbetyg.

• Release: 26 mars
  • Regi: Ridley Scott
  • Med: Michael Fassbender, Penélope Cruz, Cameron Diaz, Javier Bardem, Brad Pitt, Bruno Ganz