: The Conspirator

Den 14 april 1865, i slutet av det amerikanska inbördeskriget, blir USA:s president Abraham Lincoln skjuten på Fords Theatre i Washington D.C. Robert Redford berättar historien bakom attentatet.

Publicerad 2012-05-10 - 10:08
The Conspirator

Alla vet att det var John W. Booth som sköt Lincoln den ödesdigra kvällen, och därmed genomförde det första lyckade attentatet (av fyra) mot en sittande amerikansk president. Mindre känt är att hela åtta personer åtalades (Booth blev skjuten under flykten) – en av dessa åtta var Mary Surratt (Robin Wright) som ägde det motell där konspiratörerna träffades.

Redford (regi) tar oss med bakom historien, där fokus ligger på hur nationen misslyckats med en av sina första uppgifter sedan inbördeskriget – den levde inte upp till de ideal man satt upp i grundlagen! Här ställdes de åtalade inför en militär domstol, med en korrupt rätt, utan jury och utan möjligheter att överklaga – utfallet var givet. Den unge och idealistiske advokaten Aiken (James McAvoy) – som sedermera kom att bli den första redaktören för The Washington Post – ställer motvilligt upp för Mary.

Det är en fascinerande historia med klara paralleller till dagens Guantanamo, och det borde ha blivit en spännande film, men Redford slösar bort det fina materialet i en långdragen och relativt tråkig rättsprocess. USA anno 1865 är snyggt återskapat och kostymerna imponerar, men vad har hänt med dramaturgin? Duktiga skådespelare får lite att arbeta med, för här kommer vi aldrig ner på djupet. Tre trötta stjärnor.

Bild- och ljudkvalitet på BD:n är en besvikelse. Färgerna flyter ut och mörka scener (som det finns många av) blir alltför dunkla. Ljudet har ett ständigt sus i basspåret. Bonusmaterialet består av en kort bakomfilm på 10 minuter och en väldigt bra timslång dokumentär om attentatet – som faktiskt är intressantare än filmen!

The Conspirator

• Regi: Robert Redford
  • Med: James McAvoy, Robin Wright, Kevin Kline, Evan Rachel Wood, Tom Wilkinson, Justin Long