: Terminator Genisys

Gamla storheter och ett helt gäng referenser har använts för att reboota serien om de odödliga robotarna, kampen mot artificiell intelligens och domedagen. Men tyvärr har Terminator: Genisys blivit en rörig film med många svaga punkter.
Terminator Genisys

James Cameron satte djupa spår i filmhistorien när han fick sitt genombrott som regissör med den legendariska Terminator 1984. Han banade inte bara vägen för sin egen karriär som filmskapare, med senare filmer som Aliens och The Abyss, han skapade också en av alla tiders största actionhjältar: den österrikiske bodybuildern Arnold Schwarzenegger. Terminator blev en enorm succé och 1991 gjorde Cameron uppföljaren Terminator 2: Judgment Day, som satte en nästan oslagbar standard för genren. Cameron drog sig sedan ur som regissör för serien varpå förfallet började. Först med Terminator 3: Rise of the Machines (2003). Därefter kom TV-serien Terminator: The Sarah Connor Chronicles (2008), som följdes av Terminator Salvation 2009. Sedan dess har det varit tyst kring franchisen, tills det bekräftades att det fanns planer på att skapa en ny serie som skulle sparkas igång med självaste Arnold på filmaffischen.

Empire UK - May 2015

Terminator: Genisys är alltså den femte filmen i serien, och börjar år 2029 när kriget mellan maskiner och motståndsrörelsen pågår för fullt. John Connor (Jason Clarke) upptäcker att Skynet planerar att anfalla honom på två fronter, både det förflutna och i framtiden, och han bestämmer sig för att skicka soldaten Kyle Reese (Jai Courtney) tillbaka till 1984 för att rädda livet på sin mor, Sarah Connor (Emilia Clarke). Kyle råkar tyvärr ut för ett helt annat läge eftersom det visar sig att en ny Terminator har skickats till 1973 och dödat hennes föräldrar, samtidigt som hon skyddas av en annan robot, (Schwarzenegger) som är förberedd för ett nytt hot och deras öde.

Terminator Genisys_9

Det har länge funnits en förhoppning bland de gamla filmernas fans att det skulle komma en ny film som kunde mäta sig med forna tiders stordåd. Tyvärr är den dystra sanningen att Terminator: Genisys inte är räddningen. Filmen försöker så ofattbart hårt att bli en del av den gamla storheten, men tar hjälp av överdrivet många referenser och kända repliker för att försöka återskapa den gamla magin. Arnold är inte heller någon hjälp, men när det gäller castingen är han faktiskt en höjdpunkt. Jai Courtney är för slö i rollen som Kyle och Emilia Clarke har absolut inte styrkan som behövs för att gestalta Sarah Connor. Dessutom spelar Jason Clarke över i sina försök att vara den femte personen som spelar John Connor.

Terminator Genisys_8

Manuset är också en stor besvikelse. Berättelsen är ett migränanfall av kaos varvat med en överdos av finurliga vändningar som bara irriterar. Allt kunde ha gjorts så mycket enklare. Rent visuellt har filmen en estetik som hamnar nära Terminator 2, men den lyckas inte hitta samma tunga kvalitet som vi såg 1991. Vi får snarare ett överflöd av digitala effekter och oväsen som bara blir störande. Det värsta är att hela produktionen har en känsla av TV-film över sig och verkar bitvis lite billig. Kanske beror det på regissören Alan Taylor som uteslutande har jobbat med en drös TV-program och en enda spelfilm innan den här? Hur som helst är domen given: en stor besvikelse som känns onödigt, det lockar inte med fler filmer av den här sorten i serien. Kanske James Cameron kan göra en när han är klar med Avatar 2, 3 och 4 (!) någon gång 2019? Tre stjärnor.

TERMINATOR GENISYS VISTA Terminator Genisys_2
<
>

För hardcore-fans detta är en väldigt bra Blu-ray rent tekniskt. Det finns inte så mycket extramaterial men ljudet och bilden får toppbetyg. Bilden är gnistrande klar och ljudspåret i Dolby Atmos håller så det räcker även för kräsna lyssnare. PS! Filmen finns också i en särskild 3D-upplaga.

TERMINATOR GENISYS

• Release: 26 oktober 2015
  • Regi: Alan Taylor