: Taxi Driver

Blu-ray recension

35 år har gått sedan Martin Scorseses mästerverk Taxi Driver hade premiär. Nu kan alla njuta av den i all sin fulländning i en nyputsad Blu-ray-version som imponerar på alla sätt och vis och som definitivt gör filmen ännu bättre.

Taxi Driver

Travis Bickle (De Niro) är en ensam och arbetslös vietnamveteran som vandrar runt på New Yorks ruffiga gator i mitten av 70-talet. Han söker jobb som taxichaufför för att fördriva tiden i sin sömnlösa tillvaro. Efter en ändlös rad nattskift, där han överväldigas och förfäras över stadens och människornas förfall, blir Travis mer och mer psykotisk och uppfylls av mörka tankar. Och det blir inte bättre när en liten romans med en vacker kvinna (Cybill Shepherd) går i stöpet och han blir besatt av tanken på att rädda en tolv år gammal prostituerad (Jodie Foster) från det gräsliga gatulivet. Travis skaffar sig tuppkam och en hel arsenal med vapen och startar en privat vendetta mot alla avskum som plågar hans sargade själ.

Taxi Driver är utan tvekan en av filmhistoriens största höjdpunkter, när den kom blev den nominerad till fyra Oscar och vann välförtjänt Guldpalmen i Cannes. Sällan har ensamhet och vansinne porträtterats så bra och underhållande på film, och med lika hög kvalitet på alla områden: fantastisk regi, exemplariskt skådespel, vackert foto (Michael Chapman) och otroligt välskrivet manus (Paul Shrader) – och så Bernard Herrmans enorma musik, som blev det sista han skrev. Filmen kommer alltid att betraktas som en av de största klassikerna, av en av tidernas bästa och viktigaste regissörer. Sex stjärnor!

Blu-ray-versionen är en riktig välsignelse. Den innehåller en stor mängd kommentatorsspår, intervjuer, dokumentärer, locations, storyboards samt både Movie IQ och en interaktiv funktion som gör att man kan läsa manuset samtidigt som filmen visas. Ljudet och bilden är nyrestaurerad och måste sägas vara en klar förbättring. 4K-remastringen är imponerande och ljudspåret har verkligen fått perfekt nyansering med en superb mixning. En av årets största rekommendationer!

• Regi: Martin Scorsese
  • Med: Robert De Niro, Jodie Foster, Albert Brooks, Harvey Keitel, Cybill Shepherd
  • År: 1976