: Star Trek: Into Darkness 3D

Tiden som rekryter är definitivt över för Kirk och Spock. Med Spock som kapten för legendariska USS Enterprise sätts stjärnflottan på ett av sina svåraste prov: kampen mot ”oövervinnlige” Khan.

Publicerad 2013-10-10 - 06:00
Star Trek: Into Darkness 3D

J.J. Abrams blåste nytt liv i gamla trista och nördiga Star Trek med sin fräscha ”Star Trek” 2009. Plötsligt fick TV-serien från 1960-talet, som väl hos de flesta lockade fram mer skratt än spänning, ett nytt och sprudlande liv med hjälp av en modernisering av karaktärerna och miljöerna. Men det fanns ändå kvar tillräckligt många stora och små drag från ursprungsserien för att till och med de mest ihärdiga ”trekkies” skulle bli nöjda. Star Trek förvandlades från smal nisch till något för den breda massan. Filmen var definitivt en bidragande orsak till att Abrams fick den stora äran att regissera fortsättningen av Star Wars-berättelsen, som kommer om två år.

Abrams första Star Trek-film var en bergochdalbana med halsbrytande action, massor av härlig humor och bra (fast ytliga) karaktärer. I korta ordalag har tvåan mer av precis samma sak, fast ännu mer och ännu bättre. Den första filmen var tvungen att ägna mycket tid åt att introducera Star Trek-universum och åt att etablera karaktärerna, medan Into Darkness kan sätta igång med spektakulär sciencefiction med en gång – och början är något av det läckraste vi har skådat, när Kirk (Chris Pine) och Bones (Karl Urban) jagas av infödingar genom en röd skog. Det är fantastiskt filmad och elegant uppbyggd dramatik, ackompanjerad av passande komik. Hysteriskt underhållande och så läckert att man blir sugen på att se hela scenen en gång till i slowmotion!
Nere på jorden hamnar Kirk i trubbel efter att ha försatt hela besättningen och skeppet i fara för att rädda sin vän Spock (Zachary Quinto) från en exploderande vulkan. Han blir fråntagen sitt befäl men smugglas ombord av Spock och drar ut i rymden för att jaga terrorister.

Den här gången är superskurken Khan, elegant och nedtonat spelad av Benedict Cumberbatch (från nya Sherlock Holmes-TV-serien), en skurk från det förflutna som uppenbart inte låter sig stoppas av någonting och som har en djävulsk plan för hur han ska vinna. En tillsynes omänsklig ”superhjälte” men ändå gör Cumberbatch honom till en intressant karaktär med personlighet och många olika sidor – en skurk som växer ju längre filmen pågår.

Låt dig inte luras, Star Trek: Into Darkness är inte mycket mer än en hejdundrande popcorn-rulle. Styrkan ligger i de ändlösa och spektakulära actionscenerna, den ena läckrare koreograferad än den andra, samt väldigt bra timing och klippning från regissör Abrams. Det här är en genre han kan ut i fingerspetsarna.

Om vi ska ha några invändningar så måste det vara att vi får för lite tid att hämta oss mellan alla strider, å andra sidan försvinner filmens två timmar på ett ögonblick. Men till skillnad från många hjärndöda actionfilmer som bara innehåller explosioner, lyckas Abrams (och manusförfattarna) krydda historien med tillräckligt fascinerande karaktärer och konflikter (framför allt det ständiga käbblet mellan Spock och Kirk) för att vi inte ska tappa intresset. Fem underhållande stjärnor – vi ser redan fram emot att se vad Abrams kan få ut av Luke Skywalker, prinsessan Leia och Han Solo!
Ljuset (DTS-HD MA 7.1) är en ren njutning – och detta är en film med MYCKET ljud som verkligen sätter fart på hemmabioanläggningen. Bildkvaliteten (3D) är skarp och har klara färger och svarta områden som är just svarta. Filmen är däremot inte filmad i 3D utan har konverterats efteråt. Detta är absolut en av de bättre 3D-konverteringarna vi har sett, men bilden har ändå en del crosstalk och aningen mattare färger än 2D-versionen. Även om bilden får ett extra djup innehåller inte filmen så mycket hoppa-ut-ur-skärmen-3D.

Bonusmaterialet är godkänt, men väldigt begränsat. BD-skivan har 6 okej minidokumentärer (på mellan 2 och 8 minuter) med allt från crewen till attacken på stjärnflottan. Extramaterialet skrapar bara på ytan.

Filmen släpps också i en ”Limited Steelbook Extra Bonus Edition”, med massor av extramaterial.

Star Trek: Into Darkness 3D

• Release: 11 september 2013