Recension: Spotlight

Blu-ray-recension

En fascinerande film om hur journalister avslöjade pedofiliskandalen i den katolska kyrkan.
Karakter
Drama
Spotlight
Annons
Annons
forfatter

Vad händer när en hel stad blundar för den obehagliga sanningen, helt enkelt därför att de onda även har gjort så mycket gott för samhället – och för att de delar samma tro på Gud? I den här (sanna) berättelsen får pedofilprästerna härja fritt, enda konsekvensen av deras övergrepp är att de förflyttas till en ny församling med färska ”offerlamm”.

Vi befinner oss i Boston, en mycket katolsk del av USA där kyrkan är en viktig social samhällspelare som är en del av i det dagliga livet för de flesta människor. Under de senaste decennierna har det förekommit en del berättelser om lokala präster som har varit lite väl vänliga mot korgossarna, berättelser som även har nått pressen, främst den lokala ”The Boston Globe”. Trots detta har nästan ingenting nämnts i tidningen – och inte heller avhandlas på den lokala puben en sen fredagskväll – utan helt enkelt avfärdats med att ”det alltid finns några ruttna äpplen i korgen”, och att detta är något som kyrkan får städa upp internt.

Vansinnet upphör inte förrän tidningen får en ny redaktör från en annan stad. Med Marty Baron (Liev Schreiber) som redaktör får de undersökande ”Spotlight”-journalisterna i uppdrag att går till botten med saken. Vad de upptäcker chockar även de mest garvade medarbetarna.

De grävande journalisterna leds av Michael Keaton, med sig har han ett team som består av Mark Ruffalo och Rachel McAdams, samt Stanley Tucci som arbetar som advokat för de många offren. På många sätt upprepar Ruffalo sin roll som grävande journalist från Zodiac, och bemästrar rollen med intensitet, realism och elegans, medan Michael Keaton återigen visar vilken stor skådespelare han är. Filmens spänning är det metodiska och långsam grävandet som redaktionen gör och allt motstånd och hemlighetsmakeri de stöter på – allt tyder på att mörkläggningen sträcker sig upp till allra högsta nivå.

Annons
S_05764.CR2 Spotlight_5 Spotlight_4 Spotlight_3 Spotlight_2
<
>
Spotlight

Spotlight är en mycket bra film, men definitivt inte den bästa från 2015. Den vann en Oscar för årets bästa film, eftersom den berättar en vansinnigt viktig – och äcklig – historia från vår alltför nära förflutna (och nutid) och på ett fascinerande, fast aningen ordinärt, sätt. 5 stjärnor.

Bildkvaliteten är en besvikelse, med matta färger och grynig kvalitet – delvis säkert medvetet för att ge filmen en dokumentärkänsla, men inte helt lyckat. Ljudet är OK, men har lite för vass dialog. Chockerande nog innehåller bonusmaterialet bara tre minidokumentärer (på sammanlagt 12 minuter!), trots att allting bygger på verkliga händelser!

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Release: 25 juli 2016
  • Regi: Tom McCarthy
  • Med: Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John Slattery, Stanley Tucci
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2016
  • Längd: 2:08
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.