Recension: Snabba Cash, säsong 1

Den nya, för jävliga, svenska brottsverkligheten

Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Annons
Annons
forfatter

Det har gått femton år sedan Jens Lapidus fick sitt internationella genombrott med Snabba cash, en roman som handlade om ekonomistudenten JW Westlund som levde ett intensivt dubbelliv, med ena foten planterad i den likgiltiga, snobbiga Stureplan-miljön och den andra i Stockholms kriminella undre värld.

 

Cynikernas dans runt guldkalven

Filmen (med Joel Kinnaman i huvudrollen) kom 2010 och fick två uppföljare, båda med Kinnaman i centrum av det hänsynslösa kriminella livet där allt handlade om att roffa åt sig snabba pengar, utan hänsyn till andras liv och välbefinnande.

För många blev filmerna nog en obehaglig aha-upplevelse om alla förändringar som skett i det svenska folkhemmet.

Annons

Seriens manus är skrivet av Oskar Söderlund, tyvärr fastnar han i en något repetitiv dialog och så småningom stagnerande handling och karaktärsutveckling.

Läs också
Vi utser den bästa strömningstjänsten I och med Disney+ har strömningskriget satt igång på allvar, men vilka av de stora MÅSTE du ha?

Snabba cash: Ett nytt Sverige

Söderlund sade nyligen i en intervju att

Snabba cash [filmen, red. Anm] var en ny syn på Sverige, men också en berättelse om ett nytt Sverige. Tio år senare har vi återigen ett nytt Sverige. Den kriminella världen ser inte ut som den gjorde i gamla Snabba cash, det gör inte överklassen heller.

Regissör Jesper Ganslandt tillade:

Vi insåg snabbt att vi var tvungna att förlägga handlingen till en start-up-miljö. Framför allt är den yngre, våldsammare och snabbare.

Serien är varken en direkt uppföljare till handlingen i filmerna eller karaktärerna. Hela persongalleriet är utbytt, men temat är detsamma: huvudpersonen står med ena foten i Stockholms finansmiljö (den här gången i entreprenörsmiljön) samtidigt som hennes förflutna obönhörligen knyter henne till kriminalitet och invandrarmiljöns narkotikagäng.

Och ja, Lapidus, Söderlund och Ganslandt har gjort serien snabbare, hårdare och mer intensiv och våldsam än filmerna.

Annons
Snabba Cash
Snabba Cash, säsong 1 (Foto: Netflix)

Det första offret: Sanningen

I handlingens centrum hittar vi den ensamstående mamman Leya (Evin Ahmad) som tillsammans med sin son Sami försöker balansera det ekonomiskt svåra förortslivslivet med sin fucked up familj (efter hennes avlidne make) i den hårdkokta, kriminella invandrarmiljön i Stockholm som drivs av kampen om knark och territorium och där ett liv inte har något värde.

Leya döde mans bror är Ravy (Dada F. Bozela), som säljer knark, mord och alla andra tänkbara tjänster som går att köpa för pengar.

En av knarkbaronen Ravys ”lärjungar” är den till synes känslomässigt avtrubbade Salim (Alexander Abdallah). Salim tar livet av sina kriminella rivaler lika nonchalant som han handlar mat – det är bara en helt vanlig, rutinmässig dag på jobbet. Privat är han däremot full av värme mot familjen, sjunger smöriga sånger på bröllop och charmar småbarn.

Salim möter Leya och en hård, men tveksam romans uppstår. Salim är uppenbarligen den mest aktiva parten, men Leya låter sig charmas av honom utan att hon har någon aning om hans problematiska dubbelliv. Förhållandet tvingar Salim att skärskåda sitt liv och efter uppvaknandet vill han sakta men säkert lämna den destruktiva, tomma, livsstilen – men det är lättare sagt än gjort …

Snabba Cash, säsong 1 (Foto: Netflix)

Den utåt sett tuffa tonårskillen Tim (Ali Alarik) dras till den korrupta gängmiljön och rekryteras som knarkkurir åt Ravy & Co. Även här är det status, pengar och ställning som lockar honom i fördärvet, samtidigt som hans toffel till pappa inte anar oråd.

Annons

Gemensamt för dem alla är att sanningen blir ”krigets” första offer i jakten på snabba pengar, makt och status.

Lite konstlat kul

Snabba cash är långt ifrån lika kul och chockerande som den norska serien Exit, men förmodligen snäppet mer jordnära.

Det här är definitivt en vardag som är både obekant för och skild från vanliga skandinavers liv, vi får lära känna relativt desperata brottslingar, på gatunivå, som är villiga att göra vad som helst, och offra allt och alla, för att komma sig upp.

Seriens mest intressanta aspekt är att Leya inte alls är någon arketypisk, hardcore-pengajägare som bara har ett mål i livet: att bli så rik som möjligt så snabbt som möjligt. Tvärtom beror hennes ”dragning” till pengar att hon vill garantera sin son ett bättre och tryggare liv, och att bli helt ekonomiskt oberoende av knarkmiljön som hänger ihop med hennes avlidne man.

Evin Ahmad, “Snabba Cash, säsong 1” (Foto: Netflix)

Evin Ahmad gör en fenomenal och stark tolkning av denna ytterst komplexa person som slits mellan två världar – och mest av allt vill komma bort från alltihop. Tyvärr har manusförfattarna lite för ofta använt sig av förenklingar och stereotyper, så att hennes beslut verkar både konstiga och omotiverade – mer för att driva handlingen framåt än att göra personen hel och trovärdig.

Annons

Allra störst problem har vi dock med den nyrike teknik-investeraren Tomas Storm (Olle Sarri), som ska ”rädda” Leya och leda hennes tech-dröm genom etableringsfasen med finansiering och nätverk. Storm är en så übercool och löjligt stereotypiskt nyrik, wannabe-tech-mogul, med sina överdrivet svulstiga pep-talks, att vi retar oss på karaktären.

Många av Ravys legosoldater är också för endimensionella och monotont karikerade. De är konstlat stenhårda och irriterande, på gränsen till parodiska. Vi inser att språket i ett kriminellt invandrargäng inte är rikssvenska, men det får vara någon måtta på alla ”knulla dig i munnen” och ”jävla fitta”.

Snabba Cash, sesong 1_2 Snabba Cash, sesong 1_10 Snabba Cash, sesong 1_4 Snabba Cash, sesong 1_5 Snabba Cash, sesong 1_6 Snabba Cash, sesong 1_7 Snabba Cash, sesong 1_8
<
>
Snabba cash, säsong 1 (Foto: Netflix)

Effektivt formspråk

Även om karaktärerna blir lite för tunna och stereotypiska så bjuder Snabba cash på många bra filmiska kvaliteter. Och jodå, visst blir vi bitvis riktigt underhållna och får en skönt stegrad puls!

Klippningen är snabb, effektiv och väl anpassad till karaktärernas kaotiska vardag och ”arbetsliv”. Det moderna musikspåret är häftigt och medryckande, och foto och formspråk är verkligen inte sämre än i liknande amerikanska serier.

Vi rycks med av virvelvindsförhållandet mellan Leya och Salim, men irriteras av många förenklade plottlösningar, en repetitiv handling och ett väl karikerat persongalleri. L&B delar ut 4 svaga stjärnor till ett gäng som vi gärna ser mer av.

Annons

Recensionen är baserad på alla 6 avsnitt av säsong 1. Serien kan strömmas från 7 april.

Fakta
  • Netflix
  • Release: 7 april 2021
  • Regi: Jesper Ganslandt
  • Med: Evin Ahmad, Alexander Abdallah, Dada F. Bozela, Ali Alarik, Olle Sarri, Jozef Wojciechowicz, Khalil Ghazal, Lennox Söderström, Peter Eggers, Felice Jankell, Ayaan Ahmed
  • Genre: Krim
  • Land: Sverige
  • År: 2021
  • Längd: 4:18
  • Betyg: 4
IMDB Rating
Snabba Cash  | TV Series (2021– ) Action, Crime, Drama | TV Series (2021– ) Summary: The entrepreneurial jet set as well as the criminal world is more brutal, chaotic and ruthless than ever. When these two worlds collide, loyalty, friendships and business partners will all be tested in the never-ending quest for easy money.
Countries: SwedenLanguages: Swedish

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.