: Sin City: A Dame to Kill For

Robert Rodriguez och Frank Millers filmiska visualisering av Millers tecknade serie var både nydanande och strålande vacker när Sin City kom för nio år sedan. Uppföljaren är också en fröjd för ögat, men vare sig estetiken eller historierna har fått ett lyft.

Av / 2014-12-18 - 11:05
Sin City: A Dame to Kill For

I Sin City: A Dame to Kill For knyts två av Frank Millers klassiska historier ihop till nya berättelser, där storstadens mest hårdkokta brakar samman med sina största fiender och andra invånare som dyker upp. Vi möter bland annat storspelaren Johnny (Joseph Gordon-Levitt) som utmanar den elake senatorn Roark (Powers Boothe) på poker, Dwight (Josh Brolin) blir en bricka i ett synnerligen farligt spel med sin gamla flamma Ava (Eva Green), Nancy är helt besatt av att hämnas Hartigan (Bruce Willis) och Marv (Mickey Rourke) letar bara efter anledningar att löpa amok.

Filmberättelsen fungerar allra bäst med de nya karaktärerna och det är speciellt två historier som lyckas extra bra. Den första är förhållandet mellan Dwight och Ava som utspelas som en klassisk hat/kärlekshistoria – en sådan som sällan slutar lyckligt. Både Josh Brolin och Eva Green gör riktigt bra insatser i sina roller. Speciellt Eva Green imponerar som klassisk femme fatale med extraordinärt farligt lynne. Här visar hon verkligen att hon har en enorm repertoar.

Den andra historien som prickar rätt är det störiga förhållande mellan gamblern Johnny och hans egen far, senator Roark, som också var med i den första filmen. Joseph Gordon-Lewitt är strålande som både tuff och sårbar player och Powers Boothe gör en sällsynt bra roll som ondskan personifierad. Många av de gamla karaktärerna är ett trevligt återseende, fast några av inslagen verkar förhållandevis onödiga. Framför allt greppet med återseendet av Bruce Willis i sin Hartigan-skepnad.

Regissörerna Robert Rodriguez och Frank Miller har fortfarande ett fast grepp om det visuella. Det stiliserande svartvita med ett fåtal färglagda element fungerar fortfarande väldigt bra och de lekfulla kamerarörelserna ger starka associationer till tecknade serier. En besvikelse är att utvecklingen sedan förra filmen är begränsad. Estetiken är precis likadan och nya uttryck hade varit intressanta i en sådan här uppföljare som kommer nästan tio år senare. Detsamma gäller historieberättandet, som inte heller lyckas överträffa föregångaren men kommer mycket nära. Det är det som är synd med Sin City: A Dame to Kill For: filmen är inte speciellt intressant eftersom den hamnar så nära originalet. Den ska naturligtvis betygsättas för sig själv, men är faktiskt en liten besvikelse och lättglömd upplevelse även om den ser helt fantastisk ut. Fyra stjärnor.

Blu-ray-utgåvan är strålande, även om det inte finns något bonusmaterial som skulle kunna sprida ljus över den otroliga produktionen. Både ljudet (DTS-HD MA 5.1) och 3D-bilden är helt utsökt och fullt i klass med det häftiga, audiovisuella intrycket.

Sin City: A Dame to Kill For

• Release: 29 december 2014
  • Regi: Frank Miller, Robert Rodriguez