Sense8, säsong 1

Netflix

Förväntningarna på den nya Netflix-serien Sense8 har varit lika enorma som syskonen Wachowskis ambitioner. En spännande premiss och global inspelning hjälper emellertid inte när serien känns lite rörig och pretentiös.
Sense8, säsong 1

Sense8 berättar historien om åtta helt olika människor som bor i åtta olika storstäder över hela världen. De kämpar med sina liv och upptäcker efter ett tag att de har en psykisk sammankoppling som gör att de kan röra sig in i och ut ur varandras medvetande för att dela med sig av sina förmågor i vissa situationer. Personerna är länkade genom ett medium, Angel (Daryl Hannah), som har tagit sitt liv i en kamp mellan två världar.

Syskonen Wachowski, som förut var bröderna Wachowski, fick sitt stora genombrott med den banbrytande The Matrix 1999. Paret följde upp med två besvikelser i serien, följda av de tre svaga filmerna Speed ​​Racer (2005), Cloud Atlas (2012) och Jupiter Ascending (2014). Publiken och kritikerna har länge väntat på något bra från Wachowskis och förhoppningarna var stora på Sense8. Tyvärr är även Netflix-serien en besvikelse, även om det finns hopp om förbättring.

Sense8 - sesong 1_2

Seriens åtta olika berättelser och karaktärer är tillräckligt bra och relativt bra underhållning även om de ibland är klyschiga och har en antydan till svagt skådespeleri. Problemet är den röda tråden som knyter ihop historierna och som på ett lite fånigt sätt förflyttar oss mellan dem. Berättelsernas kontinuitet och driv är svag och den länk som binder ihop allting känns onödigt och vag. Inledningsvis känns det åtminstone som om detta kunde ha varit åtta olika TV-filmer i stället för en tolv timmar lång film som anspråksfullt försöker lyfta allt till någon sorts högre mening. Förbättringspotentialen finns där under alla omständigheter och vi hoppas på en klarare bild när vi har sett klart alla avsnitt. Recensionen bygger på de tre första avsnitten. Tre starka stjärnor.

Sense8 - sesong 1_3 JUPITER ASCENDING Sense8 - sesong 1_9 Sense8 - sesong 1_7 Sense8 - sesong 1_6 Sense8 - sesong 1_4
<
>