: Safe

När vi tänker efter har vi nog inte sett någon skådis som hamnat lika mycket i ett fack som Jason Statham. Det verkar som om han är dömd att för evigt spela överdrivet känslokalla och hårdföra actionhjältar som skjuter fortare än sin egen skugga och slår hårdare än Fantomen.

Publicerad 2012-11-23 - 00:00
Safe

Vi avslöjar alltså direkt att Mr Statham inte direkt har bytt genre när han tagit sig an den otroligt actionpackade filmen Safe. Den här gången är vår hjälte en pensionerad elitpolis som livnär sig på att boxas. Livet ser riktigt ljust ut tills han en dag gör så att den ryska maffian förlorar en helvetes massa pengar när han vinner en match som han fått betalt för att förlora. Hans fru mördas och maffian lurar bakom varje hörn, till slut verkar självmord vara enda lösningen. Stathams liv får dock en ny mening när han tar sig an det unga mattegeniet Mei. Hon är kidnappad av den kinesiska maffian som tagit henne med sig till USA där hon hamnat mitt i en maktkamp mellan de två maffialägren och en korrupt poliskår.

Som vanligt i Statham-filmer har det inte lagts några större resurser på ett trovärdigt manus, här handlar det mesta om att det ska skjutas och slåss så mycket som möjligt – och det gör det verkligen! Safe har massor av väldigt bra actionscener och sällan har det väl avfyrats mer bly i en film (möjligtvis med undantag av Shoot ’Em Up), eller slagits hårdare och snabbare, när en enda person tagit sig an ett överlägset antal fiender.

Om du lyckas svälja alla osannlikheter och det faktum att varje snut är så korrumperad att Bin Laden framstår som Moder Theresa, plus ett manus som tar ideliga genvägar för att komma i mål, då kan du se fram emot en riktigt fin filmafton i soffan. Tre stjärnor.

Utsökt ljud- och bildkvalitet, med ett DTS-ljudspår som passar alla actionscener. Inget bonusmaterial.

Safe

• Release: 2 september 2012