Recension Roots

HBO

History Channel ligger bakom nyinspelningen av den klassiska TV-serien Rötter från 1977 som fängslade tittare över hela världen. Den nya versionen drar igång med stor tyngd och både imponerar och engagerar, men kunde definitivt ha varit bättre.
Roots

TV-serien Rötter 1977 har en central plats i det amerikanska kulturarvet och både boken och serien används fortfarande som referenspunkt ur ett historiskt perspektiv. Historien om slaven Kunta Kinte och hans familj kommer alltid att vara en viktig påminnelse om USA:s bistra förflutna, och det kan därför vara på plats med en ny version för kommande generationer.

Den nya serien börjar i Gambia, Västafrika, där vi lär känna den unge Kunta Kinte (Malaki Kirby) som tillhör Mandinka-stammen. Han drömmer om en utbildning och familj, men säljs som slav till britterna av rivaliserande fiender. Kunta skickas med ett fartyg till USA och köps av en markägare i Virginia i slutet av 1700-talet. Vi följer sedan Kunta Kinte och de andra slavarnas outhärdliga tillvaro genom flera generationer, ända fram till det amerikanska inbördeskriget hundra år senare.

Den fruktansvärda skildringen av afrikanska slavar har dokumenterats i ett stort antal böcker och filmer. Roots från 1977 var definitivt en av de allra viktigaste och satte en standard för andra produktioner i genren. Nyinspelningen av serien har blivit en både sevärd och skakande påminnelse om ett av de mörkaste kapitlen i amerikansk historia. Roots är en klassisk, konventionell och handlingsdriven berättelse som gör intryck. Skådespelarna är genomgående bra och särskilt Malaki Kirby och Forest Whitaker gör stora roller.

Roots

Roots

Trots detta så lider serien av att det är lite för många karaktärer som kommer och går, vilket går ut över kontinuiteten och publikens förhållande till berättelsen. Ofta hoppas det många år framåt i tiden utan att vi får lära känna delar av persongalleriet ordentligt. Trots detta gör serien ett starkt intryck och det är svårt att inte bli berörd av den hemska berättelsen. Många enskilda scener är lysande, även om de kan vara lite klyschiga, men tyvärr är inte alla scener lika väl genomförda. Man får en känsla av att det har gått lite för fort under inspelningen – eller under klippningen – och serien saknar vissa filmiska kvaliteter. Men Roots är ändå en TV-serie med enorma kvaliteter och som fungerar perfekt inom sina ramar. Recensionen bygger på säsongens första två avsnitt. Fyra stjärnor.

Roots Roots Roots Roots Roots Roots Roots
<
>