: Rock of Ages

Kan en musikal som handlar om 80-talets heavy metal-miljö på Sunset Boulevard i Los Angeles, med bland annat Tom Cruise och Russel Brand i huvudrollerna, vara bra underhållning? Tja, det är nog upp till var och en, men filmen har absolut sina svaga och starka sidor.

Musikal
Rock of Ages

Rock of Ages bygger på musikalen med samma namn och handlar om hårdrockens storhetstid på 1980-talet. Vi möter de två musikälskande ungdomarna Sherrie (Julianne Hough) och Drew (Diego Boneta) som båda har letat efter lyckan på rockklubben The Bourbon på Sunset Boulevard. Klubben drivs av Dennis (Alec Baldwin) och Lonny (Russel Brand) och är ett ställe som alla de stora stjärnorna har spelat på. Bland annat har den störste av de stora, Stacee Jaxx (Tom Cruise) varit en fast inventarie. Sherrie och Drew blir kära i varandra men stöter på problem i den skoningslösa underhållningsbranschen – och The Bourbon har ekonomiska problem. Kan klubben, kärleken och karriärerna räddas med hjälp av rock’n’roll?

Filmen är faktisk riktigt bra i sin genre, den är en snygg produktion som verkligen har fångat både epoken och musiken. Rock of Ages är en ingenting annat än ren underhållning och fungerar bra på sina premisser. Fast det finns en del negativt att säga om den. Även om de etablerade skådisarna gör storartade insatser, i synnerhet Tom Cruise och Alec Baldwin, så håller inte Julianne Hough och Diego Boneta. Filmens största problem är dock att den inte riktigt vet åt vilket håll den är på väg. Ibland är den en seriös kärlekshistoria, och helt plötsligt känns den som en crazy-komedi. Det känns som om manuset har kryddats med skämt för att liva upp en lite mesig handling. Hur som helst finns alla viktiga rockmusikal-element på plats och det är nog många som tycker att Rock och Ages är klart sevärd.

Blu-ray-versionen är i stora drag en bra upplevelse. Extramaterialet är bra och består av många informativa dokumentärfilmer och intervjuer. Bilden är snudd på helt perfekt, med rätt känsla för en sådan här produktion. Ljudet får dock minus i kanten: det är väldigt starkt när det spelas musik men håller inte alls måttet i vanliga scener med dialog.

• Release: 21 november 2012
  • Regi: Adam Shankman
  • Med: Tom Cruise, Malin Akerman, Julianne Hough, Diego Boneta, Russell Brand, Catherine Zeta-Jones, Alec Baldwin