annons
Sommarerbjudande: Prova Ljud & Bild i 4 veckor för 0 kronor! Prova Ljud & Bild
annons
annons
annons

Blu-ray recension

Efter att ha lidit sig igenom ”Cop Out” (Kevin Smith) med Bruce Willis förra året så drabbas man av stor skepsis när det är dags för en ny actionkomedi med herr Willis – i synnerhet när det handlar om en pensionerad CIA-agent som tvingas ladda pistolerna igen! Men allt tvivel visar sig vara obefogat eftersom ”Red” är rätt medicin för både Bruce och publiken.

Före detta specialagent Frank Moses (Willis) får tiden att gå genom att ägna sig åt vardagens rutiner, samt telefonsamtal till en söt kvinna på pensionskontoret. Men så en dag försöker en grupp lönnmördare ta livet av honom hemma i hans hem. Moses får reda på att han och en rad före detta CIA-kolleger finns med på en dödslista eftersom de en gång var vittnen till olagligheter som sträckte sig högt upp i politiska kretsar. Det brokiga gänget föredettingar består bland annat av den gamle storcharmören Joe (Morgan Freeman), den ultraparanoide LSD-försökskaninen Marvin (John Malkovich) och den eleganta och vackra prickskytten Victoria (Helen Mirren). Gänget måste gå till motattack för att kunna återgå till sina lugna pensionärsliv.

Regissör Robert Schwentke (”Flightplan”) har verkligen prickat rätt med ”Red”. Detta är en film som har en fin balans mellan humor, action och elegans. Historien är varken nydanande eller fantastisk, men den är stabil och ger filmen ett bra driv. Det blir faktiskt aldrig tråkigt i biosoffan och det är inga problem att luta sig tillbaka och gotta sig åt många underhållande scener med bra och originell humor. ”Red” är dessutom proppfull av goda detaljer och fina actionscener, utan att allt känns platt eller överdrivet. Det är verkligen tillfredsställande att titta på en film som inte är översållad med digitalt brus!

Manuset är inte fantastiskt men replikerna sitter fint och dialogen fungerar. Schwentke har fördelen att arbeta med ett särdeles erfaret gäng skådisar som vet hur man gör. Bruce Willis är tillbaka med glimten i ögat, John Malkovich är alltid lika genial och Helen Mirren stormyser när hon fyrar av sitt automatvapen. Det är uppenbart att både de framför och de bakom kameran har haft roligt under inspelningen. Totalt sett är detta en överraskande bra film som visar att det går att göra en bra actionkomedi utan kalsonghumor. Fem starka stjärnor!

Det är synd att BD-versionen inte innehåller något bonusmaterial – det enda som ingår är filmen på DVD – det hade varit intressant att få reda på mer om den fascinerande produktionen, som mestadels är gjord i spännande New Orleans. Rent tekniskt är ”Red” också bra. Ljudet i DTS-HD är väldigt och bra och bilden är snudd på perfekt, vilket gör allt fint foto rättvisa.

• Regi: Robert Schwenkte
  • Med: Bruce Willis, Morgan Freeman, John Malkovich, Helen Mirren, Mary-Louise Parker
  • År: 2010