Recension: Pirates of The Caribbean 5 – Salazar’s Revenge 3D

Oinspirerade pirater

Femte omgången med Johnny Depp & Co är bara en del småfräcka scener utan mening eller innehåll.
Karakter
Äventyr
Pirates of The Caribbean 5 – Salazar’s Revenge 3D
Annons
Annons
forfatter

Den norska succéduon Joachim Rønning och Espen Sandberg (Max Manus, Kon-Tiki) stod inför sina livs största utmaning när de i maj 2013 fick jobbet som regissörer för storhetsvansinnet Pirates 5. Med en budget på galna 1,8 miljarder (nedbantad från den ursprungliga summan 2 miljarder) hade duon stor press på sig från höga förväntningar. I snitt har de fem filmerna omsatt 7 150 000 000 kronor. Med andra ord borde det finnas gott om pengar till mer eyeliner för Johnny Depp i nästa film.

 

Apropå nästa film, för vår del kan man mycket väl avsluta serien nu – den börjar väl mycket påminna om en irriterande, maläten moster man inte blir av med. Det största problemet är att det vid det här laget har blivit ”omöjligt” att skilja en film från en annan eftersom handlingen och mönstret är för likt och formelbaserat.

Den här vändan är det den übersliskige (och lätt fördärvade) kapten Salazar (Javier Bardem) som vill ta livet av kapten Sparrow (Johnny Depp). För att stoppa honom, och på samma gång bryta alla havets förbannelser så att Henry Turners (Brenton Thwaites) pappa (Will) ska bli befriad, måste de hitta Poseidons treudd. Med i teamet får de den eldiga, handlingskraftiga unga damen Carina Smyth (Kaya Scodelario).

Annons
Foto: Disney
Foto: Disney

Specialeffekterna är enastående och imponerar stort. Alla de döda piraterna ser verkligen läckra ut, detsamma måste sägas om de otroliga undervattensscenerna. Flera enskilda scener är också underhållande, bland annat finns en synnerligen rolig avrättning.

Men när det gäller själva handlingen så har det inte tänkts en enda ny tanke jämfört med de fyra tidigare filmerna – det är som att titta på en repris, bortsett från att några av huvudpersonerna har bytts ut. Till och med Johnny Depp verkar gå på ren rutin som den excentriska sjörövarkaptenen – han brukade vara rolig och satirisk men i Salazar’s Revenge känns han nästan oäkta och tillgjord.

 

Foto: Disney
Foto: Disney

Det positiva är att Geoffrey Rush har en betydande roll den här gången, mer av honom och mindre av Depp, plus nya manusförfattare som kan tillföra serien något nytt, så kan det bli värt att göra fler filmer. Femte vändan är bara en enda lång, medioker och överflödig gäspning. 3 stjärnor.

Bildkvaliteten är det inte mycket fel på, men om du tittar på 3D-versionen så finns det mycket crosstalk och oskärpa, särskilt i mörka scener. Det häftiga ljudspåret (DTS 7.1) har ett förträffligt detaljerat surroundljud och en komplex ljudbild med massor av tryck. Bonusmaterialet utgörs av en omfattande och bra bakomfilm, bloopers och utelämnade scener.

Annons

 

Foto: Disney
Foto: Disney

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta

Blu-ray
Release: 2 oktober 2017
Regi: Joachim Rønning, Espen Sandberg
Med: Johnny Depp, Geoffrey Rush, Javier Bardem, Brenton Thwaites, Kaya Scodelario, Orlando Bloom
Genre: Äventyr
Land: USA
År: 2017
Längd: 2:09

IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Snart är det premiär för andra säsongen av Netflix moderna version av nordisk mytologi.
Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.