Recension: Pirates of The Caribbean 5 – Salazar’s Revenge 3D

Oinspirerade pirater

Femte omgången med Johnny Depp & Co är bara en del småfräcka scener utan mening eller innehåll.
Karakter
Äventyr
Pirates of The Caribbean 5 – Salazar’s Revenge 3D
Annons
Annons
forfatter

Den norska succéduon Joachim Rønning och Espen Sandberg (Max Manus, Kon-Tiki) stod inför sina livs största utmaning när de i maj 2013 fick jobbet som regissörer för storhetsvansinnet Pirates 5. Med en budget på galna 1,8 miljarder (nedbantad från den ursprungliga summan 2 miljarder) hade duon stor press på sig från höga förväntningar. I snitt har de fem filmerna omsatt 7 150 000 000 kronor. Med andra ord borde det finnas gott om pengar till mer eyeliner för Johnny Depp i nästa film.

 

Apropå nästa film, för vår del kan man mycket väl avsluta serien nu – den börjar väl mycket påminna om en irriterande, maläten moster man inte blir av med. Det största problemet är att det vid det här laget har blivit ”omöjligt” att skilja en film från en annan eftersom handlingen och mönstret är för likt och formelbaserat.

Den här vändan är det den übersliskige (och lätt fördärvade) kapten Salazar (Javier Bardem) som vill ta livet av kapten Sparrow (Johnny Depp). För att stoppa honom, och på samma gång bryta alla havets förbannelser så att Henry Turners (Brenton Thwaites) pappa (Will) ska bli befriad, måste de hitta Poseidons treudd. Med i teamet får de den eldiga, handlingskraftiga unga damen Carina Smyth (Kaya Scodelario).

Foto: Disney
Foto: Disney

Specialeffekterna är enastående och imponerar stort. Alla de döda piraterna ser verkligen läckra ut, detsamma måste sägas om de otroliga undervattensscenerna. Flera enskilda scener är också underhållande, bland annat finns en synnerligen rolig avrättning.

Men när det gäller själva handlingen så har det inte tänkts en enda ny tanke jämfört med de fyra tidigare filmerna – det är som att titta på en repris, bortsett från att några av huvudpersonerna har bytts ut. Till och med Johnny Depp verkar gå på ren rutin som den excentriska sjörövarkaptenen – han brukade vara rolig och satirisk men i Salazar’s Revenge känns han nästan oäkta och tillgjord.

 

Foto: Disney
Foto: Disney

Det positiva är att Geoffrey Rush har en betydande roll den här gången, mer av honom och mindre av Depp, plus nya manusförfattare som kan tillföra serien något nytt, så kan det bli värt att göra fler filmer. Femte vändan är bara en enda lång, medioker och överflödig gäspning. 3 stjärnor.

Bildkvaliteten är det inte mycket fel på, men om du tittar på 3D-versionen så finns det mycket crosstalk och oskärpa, särskilt i mörka scener. Det häftiga ljudspåret (DTS 7.1) har ett förträffligt detaljerat surroundljud och en komplex ljudbild med massor av tryck. Bonusmaterialet utgörs av en omfattande och bra bakomfilm, bloopers och utelämnade scener.

 

Foto: Disney
Foto: Disney

/ registrera dig för att läsa den här artikeln gratis

Var vänlig bekräfta innan du registrerar dig

Jag accepterar Ljud & Bilds villkor. Jag vill ta emot nyhetsbrev och information, som skickas ut ett par gånger i månaden. Jag kan när som helst avregistrera mig.

eller registrera dig via e-post

Glömt lösenordet? Ange din e-postadress, så får du ett mail med en länk så att du kan ange ett nytt lösenord.

Fakta

Blu-ray
Release: 2 oktober 2017
Regi: Joachim Rønning, Espen Sandberg
Med: Johnny Depp, Geoffrey Rush, Javier Bardem, Brenton Thwaites, Kaya Scodelario, Orlando Bloom
Genre: Äventyr
Land: USA
År: 2017
Längd: 2:09

IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Nu kan du se fram emot mer pompa och ståt, intriger och sex bland societeten på 1800-talet.
Ännu en gång flyttas premiären av den 25:e Bond-filmen fram.
Med ännu en global aktör på den nordiska marknaden hårdnar kampen om strömningsabonnenterna.
Nikolaj Coster-Waldau har huvudrollen i en dansk Netflix-film.
Lyckat kostymdrama som är en blandning av Dynastin, Askungen, Farliga förbindelser och Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fruktansvärt fel är på väg att slita den unga familjen i bitar.
Januari har långa och mörka kvällar – bara synd att streaming- och filmbolagen verkar ha tagit semester.
Med Equinox levererar Netflix en av sina bästa nordiska produktioner.
Äntligen lite ledigt mitt i corona-mörkret. Vad ska du titta på för att mysa och koppla av?
Ännu en gång levererar Pixar en teknisk fullträff, ackompanjerad av en ytterst emotionell historia.
Ännu en gång får vi tillbringa tiden fram till jul med ensamstående, smådesperata Johanne som jagar den rätte – och visst blir det riktigt roligt.
En av bluesens absoluta första grand old ladies bjuder på häftiga toner i ett laddat kammarspel, ackompanjerad av ”Black Panther”.
Disney försöker skamlöst utnyttja folks sug efter lättsam julunderhållning.
Alla fördomar du kan tänkas ha mot homosexuella, musikalälskare och intoleranta konservativa kristna i småstads-Amerika blir bekräftade i The Prom.
December har kalla dagar och mörka kvällar – det är läge för många timmar framför TV:n.
Mulan är en av Disneys bästa live-nyinspelningar av tecknade klassiker.
Michael J. Fox briljerar i smått föråldrad ”klassiker”.
Att schack kunde vara så fascinerande och spännande kunde vi väl aldrig tro!
Den suveräna Trump-imitatören kraschlandar i sin nya Netflix-special.
Apple och Hanks åstadkommer en platt spänningskurva i ett tandlöst andra världskrigsdrama.