Penny Dreadful, säsong 2

HBO

Andra säsongen av John Logans Penny Dreadful plockar upp tråden från första säsongen och det dröjer inte länge förrän den visar musklerna. Fortsättningen bjuder på mer visuell njutning och fascinerande karaktärer i en spännande historia.
Penny Dreadful, säsong 2

Vi återser seriens huvudpersoner: Vanessa Ives (Eva Green), Sir Malcolm (Timothy Dalton), Ethan Chandler (Josh Hartnett) och Dr. Victor Frankenstein (Harry Treadaway) i dystra och viktorianska London. Den här gången hotas de av ett gäng elaka häxor samtidigt som polisen utreder en hemsk massaker. Frankenstein måste dessutom ta hand om en ny skapelse som har kommit till världen.

Penny Dreadful - sesong 2_2

Uppföljaren till den här snygga TV-serien uppvisar absolut inga svagheter. Den bygger vidare på den etablerade världen och allting förmedlas på ett utsökt sätt, med läcker estetik och fin spänning. Det visuella intrycket har lyfts ytterligare och berättelsen stramas till. Kvaliteterna från första säsongen finns kvar men man har lyckats lägga till nya element och karaktärer som både förnyar tittarupplevelsen och upprätthåller intresset för historien. Även om Penny Dreadful gapar efter mycket så lyckas den balansera det narrativa med ett långsamt filmspråk som plötsligt exploderar med action och kreativa påhitt. Skådespeleriet är fortfarande utmärkt, särskilt från Eva Green och Harry Treadaway. Denna serie förtjänar både beröm och uppmärksamhet. Recensionen bygger på de två första avsnitten. Fem stjärnor.

Sky Atlantic's "Penny Dreadful" - Photocall Episode 108 Penny Dreadful - sesong 2_4 Penny Dreadful Penny Dreadful - sesong 2_1
<
>