: Parker

Med roller i närmare fyrtio filmer på femton år vet man precis vad man får om man ser en film med Jason Statham i huvudrollen: enkel och fartfylld action. Och det är inget fel med det, men den här filmen håller inte alls måttet ens i den genren.

Publicerad 2013-09-11 - 06:00
Parker

Parker (Statham) är en noggrann och grundlig mästertjuv som inte överlämnar något åt slumpen när han gör ett jobb. Han kräver lojalitet och fokus från sina kumpaner, så när något går fel under en kupp vill han inte jobba mer med gänget och deras nästa stora uppdrag. Då blir han utsatt för ett grovt mordförsök. Parker överlever och bestämmer sig för att hämnas på alla som förrått honom …

Stathams filmer kan absolut vara trivsam underhållning men den här gången har resultatet blivit en trist historia. Parker börjar lovande men plattas till och förvandlas till en trist soppa med en underhistoria som är meningslös. Naturligtvis finns det ett par uppfriskande slagsmål men efter ett tag förvandlas allting till ett tämligen tomt drama med många svaga karaktärer och en tragisk dialog som gör att de två timmarna känns som en evighet. Pinsamma scener finns det också gott om – det absoluta lågvattenmärket är när Jennifer Lopez karaktär tvingas klä av sig för att visa att hon inte har någon dold mikrofon på sig! Två stjärnor.

Är detta ändå en film som passar dig så kan du gott skaffa dig ett exemplar på blu-ray. Den har ett fint extramaterial, mycket bra bild och ett strålande ljudspår.

Parker

• Release: 5 juni 2013