Recension: Orange is the New Black, säsong 5

Fortfarande uppfriskande och färgstarkt

De kvinnliga burfåglarna är tillbaka med bravur! Den här omgången ger en större kris alla internerna mer spelrum än någonsin.

Publicerad 2017-06-09 - 08:31
Orange is the New Black, säsong 5

Förra säsongen av en av Netflix största serieframgångar kulminerade i ett upplopp på Litchfield-fängelset, som en följd av en av de kvinnliga internerna dödats. Ett vapen tas från en av vakterna och kaoset är ett faktum.

Säsong 5 fortsätter handlingen direkt, och tar oss med in i en ny fas i fängelset där de kvinnliga internerna tycks kontrollera situationen. Stämningen är milt sagt anarkistisk och vi får en inblick i hur de olika karaktärerna reagerar på den nya ”friheten”. Det blir en hel del maktkamp, förhandlingar, interna uppgörelser och situationen påverkar vardagen på ett helt nytt sätt.

Säsong 4 hade en tendens att plana ut en smula, både dramaturgiskt och narrativt, men nu har serien fått en helt ny dynamik. Ingen tvekan om att Orange Is The New Black behövde en vitamininjektion – och det har den verkligen fått. Säsong 5 har blivit en lekplats för serieskaparna som gjort en djupdykning in i de olika karaktärerna och samtidigt reflekterar över samhällspolitik med humor och medmänsklighet, mot en bakgrund av sörjande, våldsamma och frustrerade fångar.

Med det sagt så hotar seriens nya inriktning till viss del trovärdigheten. Det blir lite väl kaotiskt ibland, vilket kan skapa viss frustration för tittarna som är vana vid en mer konventionell förmedling av handlingen och livet i fängelset. Trots detta finns det få serier som är så välspelade och fängslande som Orange och säsong 5 etablerar verkligen serien som en frisk och stark fläkt i den stora massan underhållning som finns att välja mellan. Recensionen bygger på de första sex avsnitten av sammanlagt tretton. 5 stjärnor.

Netflix imponerar fortfarande med utmärkt ljud- och bildkvalitet. Hela säsong 5 går att strömma från 9 juni.

picture1
<