: Once Upon a Time in America

Blu-ray-skivorna har givit publiken en möjlighet att uppleva många äldre filmer när de fått nytt liv och givits ut igen. Nu har det blivit dags för Sergio Leones episka mästerverk från 1984: Once Upon a Time in America.

Publicerad 2011-04-01 - 05:00
Once Upon a Time in America

Filmen sträcker sig över en period av 50 år och handlar om den judiska gangstermiljön på 1920- och 1930-talet. Huvudpersonerna är vännerna Noodles (Robert De Niro) och Max (James Woods) som slår sig ihop tillsammans med ett par andra kamrater och livnär sig som kriminella under förbudstiden. Vi får följa gänget som ungdomar, i tonåren och som vuxna. Mot slutet får vi följa Noodles som återvänder till New York 1968 efter en tid i exil. Där får han reda på sina vänners öden och konfronteras med sitt förflutna.

Sergio Leone är spaghetti-westerns grundare. I sin fantastiska dollar-trilogi från 1964–1966, med Clint Eastwood i huvudrollen, revolutionerade han filmspråket med sin detaljrikedom och karaktärsbeskrivning. Once Upon a Time in America blev hans sista film. Enligt hans vänner drabbades han av en hjärtsjukdom under arbetet med filmen som är nästan fyra timmar lång. Och resultatet kommer alltid att anses som en av filmhistoriens stora klassiker. För även om den fick blandad kritik när det hade premiär så anses den idag som en av tidernas bästa. Trots dramaturgiska svagheter och oklarheter är det just Leones känsla för detaljer som gör filmen så fantastisk. Fotot, Enni Morricones filmmusik, scenografin, kostymerna och regin är imponerande. Varenda småsak är välgjord in i minsta detalj, och när man är så hängiven blir resultatet därefter. Sex stjärnor.

BD-utgåvan är tyvärr en liten besvikelse. Det finns en liten bakomfilm med 20 minuters intervjuer med diverse människor, men det känns för lite till en film av sådana här proportioner. Det måste väl ändå finnas mer material från inspelningen? I övrigt är både bild- och ljudkvaliteten helt genomsnittlig, utan att imponera nämnvärt.

Once Upon a Time in America

• Regi: Sergio Leone
  • Med: Robert De Niro, James Woods, Elizabeth McGovern, Joe Pesci, William Forsythe