: Oblivion

Blu-ray-recension

I en inte alltför avlägsen framtid (2077) har vår kära planet invaderats av aliens och sedan förstörts fullständigt av kärnvapen och rymdsopor. Tom Cruise och hans gelikar ansvarar för att hålla efter och reparera robotarna som suger upp de få resurser som finns kvar på den nästan avfolkade planeten. Men det är något som inte stämmer …
Karakter
Sci-Fi
Oblivion
Annons
Annons
forfatter

På regissör Joseph Kosinskis korta meritlista står bara uppföljaren till Tron, Tron Legacy (2010), en film där han bevisade att han behärskar gyllene landskap och samhällen som drivs av maskiner och har den mänskliga aspekten i bakgrunden. Tyvärr har han tagit med sig den mänskliga avsaknaden till Oblivion, en historia som han för övrigt själv har författat. Kosinski har gjort en ovanligt vacker film, där mycket riktigt foto från Island har blandats sömlöst med CGI-effekter för att skapa ett gyllene landskap – men Oblivion är i stort sett befriad från själ och karaktärer vi orkar bry oss om.

När Cruise outtröttligt övervakar jorden och reparerar robotar plågas han av en återkommande dröm där en mystisk kvinna ständigt dyker upp. Drömmen känns som minne från ett tidigare liv. När Cruise sedan träffar kvinnan och möter underjordiska motståndsmän börjar han tvivla på hela projektet.

Kosinski har lånat ohämmat från sci-fi-klassiker som 2001: En rymdodyssé, De 12 apornas armé, Blade Runner och Wall-E, och skapat en fascinerande värld, men den saknar intressanta karaktärer, är ihålig och för lång. En intressant handling förstörs av ett själlöst framförande.

Vi säger det med en gång: bondbruden Olga Kurylenko är strålande, magiskt vacker, men någon karaktärsskådespelare är hon inte. Här blir hon dessvärre inte mer än snygg rekvisita som gör att vi slipper se en Cruise som pratar med sig själv. Däremot är Andrea Risebourgh, som spelar Cruises sambo, en betydligt mer intressant och mångfasetterad karaktär, en svår roll hon klarar med glans.

Cruise gör vad han gör bäst: skjuter, hoppar, springer som fan och räddar dagen – allting med sammanbiten mimik. Tyvärr gör detta bara hans karaktär ointressant och tom. Då är det en mycket mer fascinerande person vi möter i upprorsledaren Morgans Freemans gestalt, men han får tyvärr för lite tid på filmduken.

Annons

I slutändan är detta en mycket bra utgångspunkt för en science-fiction-film, men en regissör med mer avstånd till novellen och ett bättre grepp om den mänskliga aspekten borde ha suttit i förarsätet. Tre starka stjärnor.

Både ljud- (DTS-HD MA 7.1) och bildkvaliteten är fullständigt felfri, till och med de mörkaste scenerna syns i tydligt i all sin detaljerade prakt. På bonusfronten belönas vi med en absolut duglig bakomfilm (40 minuter lång), ett par borttagna scener, kommentatorsspår med Cruise och Kosinski samt musikspåret.

Fakta
  • Release: 21 augusti 2013
  • Regi: Joseph Kosinski
  • Med: Tom Cruise, Morgan Freeman, Olga Kurylenko, Andrea Riseborough, Nikolaj Coster-Waldau, Zoe Bell
  • Genre: Sci-Fi
  • Land: USA
  • År: 2013
  • Längd: 2:04
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.