: Nymphomaniac

Den efterlängtade avslutningen på Lars von Triers filmtrilogi om depression har nått sitt slut med den fyra timmar långa Nymphomaniac. Den är tveklöst signerad den excentriske regissören – på gott och ont.

Publicerad 2014-06-21 - 04:00
Nymphomaniac

Den äldre och bildade ungkarlen Seligman (Stellan Skarsgård) hittar den 50 år gamla kvinnan Joe (Charlotte Gainsbourg) misshandlad utanför sitt hem en vinterkväll. Han tar med henne in för hjälpa henne, och efter ett tag öppnar hon sig och berättar sitt livs historia, som självdiagnosticerad nymfoman – en erotisk resa från födseln till nutid. Seligman lyssnar intensivt när Joe berättar sin eldiga och överdådiga livshistoria genom åtta olika kapitel.

Den kontroversielle och synnerligen begåvade Lars von Trier påbörjade sin planerade trilogi om depression med den omdiskuterade Antichrist 2009 och fortsatte med den vackra och poetiska Melancholia 2011. Både dessa präglas av ett starkt driv i berättandet, med karaktärer som berör på ett helt speciellt sätt. I Nymphomaniac tar Trier ett steg tillbaka i sin berättarteknik och använder ett lugnare och nästan banalt sätt när han förmedlar historien.

Samtalet mellan oskulden Seligman och nymfomanen Joe för filmens berättelse framåt, med många utvikningar, anekdoter och reflektioner som refererar till konst, religion och psykologi för att förklara händelser.

Som ram för filmberättandet är samtalen väldigt omständliga och skapar ett dåligt flyt och gör filmen mindre intressant rent visuellt. Nymphomaniac är helt enkelt lite monoton och smetig, och sätter därför inte lika starka spår som tidigare bra filmer av von Trier, trots att han använder kraftfulla instrument och extremt explicita bilder när han förmedlar sin konst. Men det finns mycket positivt också. Massor av bra skådespel från en imponerande rollista, mycket vackert foto och flera intressanta observationer och referenser till både egna och andras filmer.

Totalt sett är det en bra film, men den är för osammanhängande och ambitiös utan att komma med något meningsfullt och nytt. Fyra stjärnor.

På Blu-ray är Nymphomanic en besvikelse. Ljud och bild håller som förväntat hög kvalitet utan att glänsa, men det är mycket trist att skivan inte innehåller något extramaterial alls.

Nymphomaniac