: Now You See Me

Fyra olika trollkarlar rekryteras av en anonym uppdragsgivare för att begå ett rån mitt på blanka dagen, men vem är det egentligen som ligger bakom den milt sagt spektakulära planen?

Publicerad 2014-01-01 - 06:00
Now You See Me

Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Dave Franco och Isla Fisher håller alla på med ”magi” på mer eller mindre småsvindlarnivå och alla strävar efter att bli nästa Houdini. De lever för dagen liv men får en dag en inbjudan till ett gemensamt uppdrag av en rik men anonym välgörare. Under mottot att ändamålet helgar medlen sätter de upp en spektakulär föreställning där publiken förbluffas och banker och privatpersoner rånas – men vem tjänar på det?

Now You See Me är en riktig svindlarfilm som uppenbarligen har haft en tilltagen budget, spektakulära kulisser och fina skådespelare. Inte minst Mark Ruffalo imponerar som den nästan maniske polisen som ständigt befinner sig ett steg bakom skojarna. Jesse Eisenberg är också bra, medan Harrelsen känns överdrivet parodisk. Tyvärr är filmen precis som handlingen en fantastisk kuliss utan större substans. Plotten är så proppfull av osannolika saker och inkonsekvenser att man nästan blir irriterad. Kan du bortse från detta och betrakta filmen som ren popcornunderhållning lär du däremot bli road i nästan två timmar. Vi sträcker oss till fyra stjärnor.

BD-skivan har en gnistrande bildkvalitet och även ljudspåret håller mycket hög kvalitet. Ett intressant kommentatorsspår, ett par borttagna scener, trailer, magihistoria och intervjuer utgör det fina bonusmaterialet.

Now You See Me

• Release: 2 oktober 2013
  • Regi: Louis Leterrier