: Nightcrawler

Blu-ray-recension

Jake Gyllenhaal är vad vi på ren svenska kallar en ”method actor” och får han sätta tänderna i rätt material så åstadkommer han stor konst.
Karakter
Drama
Nightcrawler
Annons
Annons
forfatter

Senast vi hade nöjet att dela en kväll med Gyllenhaal var han en småsliten och knubbig polis i den förvånansvärt bra – och obehagliga – thrillern Prisoners. Före det har han imponerat storligen i klassiker som Zodiak, Brothers, Jarhead och Brokeback Mountain. Men det är faktiskt inte förrän i Nightcrawler som han verkligen visar hela sin stora talang!

Louis Bloom (Gyllenhaal) är verkligen en man av vår tid, han är en småkriminell tjuv utan utbildning men har skaffat sig outtömliga (ytliga) kunskaper om företagsekonomi, personlig utveckling, psykologi och massor av annat genom att tillbringa nästan hela dygnet framför datorn. Bloom är en ensamvarg, saknar empati och är fullständigt inkompetent när det gäller social intelligens. Men som sociopat är han duktig på att manipulera, ljuga och övertala folk med sin charm och all ytlig kunskap.

Bankkontot är tomt och ingen vill anställa en tjuv. I sin jak efter ett nytt levebröd ser han en natt en blodig bilolycka och hur direkt en frilansande ”nyhetsreporter” finns på plats. Ivrigt påhejad av Joe (Bill Paxton) är det en kamp om vem som kan få de mest spektakulära närbilderna och om vem som kan leverera dem först till TV-kanalen som betalar bäst för dem. Bloom skådar ljuset, köper en gammal videokamera och en polisradio och börjar jaga katastrofer i LA.

Som blodiglar som vägrar släppa taget suger sig katastrofreportrarna fast vid offren för bilolyckor, våld, rån och våldtäkter – allt handlar om att filma det mest spektakulära och att ta så många närbilder som möjligt av blod och tragedier, helst med vita och rika offer. Eller som nyhetschefen för en av de lokala TV-kanalerna, Nina (Rene Russo), uttrycker saken: ”…think of our newscast as a screaming woman, running down the street with her throat cut.”

Annons

Nightcrawler delar ut besk kritik mot hur sensationspräglad och katastrofhungrig (delar) av pressen har blivit, men naturligtvis också mot publiken som vill ha sådant material. Filmen ger samtidigt (tack vare ett lysande manus av Dan Gilroy) en sarkastisk snyting till trenden med böcker och kurser om personlig utveckling – tom och pompös ytlighet utan innehåll. Floskler som Bloom hasplar ur sig utan annan avsikt än att imponera. Narcissisten Bloom har nämligen bara en tanke i huvudet: ta för sig, kosta vad det kosta vill, och bli framgångsrik!

Gilroy ligger även bakom regin och debuterar med Nightcrawler – och en sådan debut! Han har stålkontroll på skådespelare, klippning, dramaturgi och känsla för hur man fångar intensiteten i en scen. Med god hjälp av en närmast dokumentarisk prägel, mycket handhållen kamera och många klipp från vad Bloom filmar med sin kamera, sugs vi in i hans absurda värld och tankar.

Fasandreperne_8 Nightcrawler_2-990x505 Nightcrawler_3-990x505 Nightcrawler_4-990x505 Nightcrawler_5-990x505 Nightcrawler_6-990x505 Nightcrawler_7-990x505 Nightcrawler_8-990x505 Nightcrawler_9-990x505 Nightcrawler_10-990x505
<
>

Att Oscar-akademin även i år hoppade över Gyllenhaal är inget annat än en skandal. Han porträtterar sociopaten Bloom med bravur, och bara sättet på vilket han använder kroppsspråket och de intensiva ögonen för att få fram den intensiva karaktärens ”vansinne” är skrämmande bra; som en utsvulten hyena kastar han sig över sitt nästa offer och ändamålet helgar alltid medlen. Han ger ifrån sig den ena mer absurda kommentaren efter den andra, utan att röra en min, se bara hur lätt och oberört han manipulerar Nina, och inte minst sin ”partner” som utnyttjas cyniskt för allt vad han är värd, tills han inte är värd något längre. Gyllenhaal drar växlar på andra, klassiska ensamvargar/psykopater, inte minst Travis Bickle (Robert De Niro) i Taxi Driver, men framställer faktiskt karaktären som mer mänsklig och någon som vi ”normala” kan associera oss med.

En skakande bra och högst aktuell film som både säger en hel del om samhället vi lever i och bjuder på stor underhållning. Sex solklara stjärnor!

Ljudspåret (DTS 5.1) är felfritt och fångar det komplexa larmet från storstaden på ett perfekt sätt. När det gäller bilden påverkas den av att nästan hela filmen utspelas nattetid, därför finns det lite brus i bilden, men vi har inte sett LA-natten så vackert filmad sedan Michael Manns Collateral (2004). Bonusmaterialet utgörs bara av en femminuters bakomfilm och ett mycket bra och informativt kommentatorsspår av och med regissören och producenterna.

Annons
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 19 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Release: 9 mars 2015 Regi: Dan Gilroy
  • Med: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton, Price Carson, Kent Shockneck
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2014
  • Längd: 1:57
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.
Starka kvinnor med högst personliga problem är den drivande kraften i detta starka Netflix-drama.