: Nightcrawler

Blu-ray-recension

Jake Gyllenhaal är vad vi på ren svenska kallar en ”method actor” och får han sätta tänderna i rätt material så åstadkommer han stor konst.
Karakter
Drama
Nightcrawler
Annons
Annons
forfatter

Senast vi hade nöjet att dela en kväll med Gyllenhaal var han en småsliten och knubbig polis i den förvånansvärt bra – och obehagliga – thrillern Prisoners. Före det har han imponerat storligen i klassiker som Zodiak, Brothers, Jarhead och Brokeback Mountain. Men det är faktiskt inte förrän i Nightcrawler som han verkligen visar hela sin stora talang!

Louis Bloom (Gyllenhaal) är verkligen en man av vår tid, han är en småkriminell tjuv utan utbildning men har skaffat sig outtömliga (ytliga) kunskaper om företagsekonomi, personlig utveckling, psykologi och massor av annat genom att tillbringa nästan hela dygnet framför datorn. Bloom är en ensamvarg, saknar empati och är fullständigt inkompetent när det gäller social intelligens. Men som sociopat är han duktig på att manipulera, ljuga och övertala folk med sin charm och all ytlig kunskap.

Bankkontot är tomt och ingen vill anställa en tjuv. I sin jak efter ett nytt levebröd ser han en natt en blodig bilolycka och hur direkt en frilansande ”nyhetsreporter” finns på plats. Ivrigt påhejad av Joe (Bill Paxton) är det en kamp om vem som kan få de mest spektakulära närbilderna och om vem som kan leverera dem först till TV-kanalen som betalar bäst för dem. Bloom skådar ljuset, köper en gammal videokamera och en polisradio och börjar jaga katastrofer i LA.

Som blodiglar som vägrar släppa taget suger sig katastrofreportrarna fast vid offren för bilolyckor, våld, rån och våldtäkter – allt handlar om att filma det mest spektakulära och att ta så många närbilder som möjligt av blod och tragedier, helst med vita och rika offer. Eller som nyhetschefen för en av de lokala TV-kanalerna, Nina (Rene Russo), uttrycker saken: ”…think of our newscast as a screaming woman, running down the street with her throat cut.”

Nightcrawler delar ut besk kritik mot hur sensationspräglad och katastrofhungrig (delar) av pressen har blivit, men naturligtvis också mot publiken som vill ha sådant material. Filmen ger samtidigt (tack vare ett lysande manus av Dan Gilroy) en sarkastisk snyting till trenden med böcker och kurser om personlig utveckling – tom och pompös ytlighet utan innehåll. Floskler som Bloom hasplar ur sig utan annan avsikt än att imponera. Narcissisten Bloom har nämligen bara en tanke i huvudet: ta för sig, kosta vad det kosta vill, och bli framgångsrik!

Gilroy ligger även bakom regin och debuterar med Nightcrawler – och en sådan debut! Han har stålkontroll på skådespelare, klippning, dramaturgi och känsla för hur man fångar intensiteten i en scen. Med god hjälp av en närmast dokumentarisk prägel, mycket handhållen kamera och många klipp från vad Bloom filmar med sin kamera, sugs vi in i hans absurda värld och tankar.

Fasandreperne_8 Nightcrawler_2-990x505 Nightcrawler_3-990x505 Nightcrawler_4-990x505 Nightcrawler_5-990x505 Nightcrawler_6-990x505 Nightcrawler_7-990x505 Nightcrawler_8-990x505 Nightcrawler_9-990x505 Nightcrawler_10-990x505
<
>

Att Oscar-akademin även i år hoppade över Gyllenhaal är inget annat än en skandal. Han porträtterar sociopaten Bloom med bravur, och bara sättet på vilket han använder kroppsspråket och de intensiva ögonen för att få fram den intensiva karaktärens ”vansinne” är skrämmande bra; som en utsvulten hyena kastar han sig över sitt nästa offer och ändamålet helgar alltid medlen. Han ger ifrån sig den ena mer absurda kommentaren efter den andra, utan att röra en min, se bara hur lätt och oberört han manipulerar Nina, och inte minst sin ”partner” som utnyttjas cyniskt för allt vad han är värd, tills han inte är värd något längre. Gyllenhaal drar växlar på andra, klassiska ensamvargar/psykopater, inte minst Travis Bickle (Robert De Niro) i Taxi Driver, men framställer faktiskt karaktären som mer mänsklig och någon som vi ”normala” kan associera oss med.

En skakande bra och högst aktuell film som både säger en hel del om samhället vi lever i och bjuder på stor underhållning. Sex solklara stjärnor!

Ljudspåret (DTS 5.1) är felfritt och fångar det komplexa larmet från storstaden på ett perfekt sätt. När det gäller bilden påverkas den av att nästan hela filmen utspelas nattetid, därför finns det lite brus i bilden, men vi har inte sett LA-natten så vackert filmad sedan Michael Manns Collateral (2004). Bonusmaterialet utgörs bara av en femminuters bakomfilm och ett mycket bra och informativt kommentatorsspår av och med regissören och producenterna.

Fakta
  • Release: 9 mars 2015 Regi: Dan Gilroy
  • Med: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton, Price Carson, Kent Shockneck
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2014
  • Längd: 1:57
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Lyckat kostymdrama som är en blandning av Dynastin, Askungen, Farliga förbindelser och Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fruktansvärt fel är på väg att slita den unga familjen i bitar.
Januari har långa och mörka kvällar – bara synd att streaming- och filmbolagen verkar ha tagit semester.
Med Equinox levererar Netflix en av sina bästa nordiska produktioner.
Äntligen lite ledigt mitt i corona-mörkret. Vad ska du titta på för att mysa och koppla av?
Ännu en gång levererar Pixar en teknisk fullträff, ackompanjerad av en ytterst emotionell historia.
Ännu en gång får vi tillbringa tiden fram till jul med ensamstående, smådesperata Johanne som jagar den rätte – och visst blir det riktigt roligt.
En av bluesens absoluta första grand old ladies bjuder på häftiga toner i ett laddat kammarspel, ackompanjerad av ”Black Panther”.
Disney försöker skamlöst utnyttja folks sug efter lättsam julunderhållning.
Alla fördomar du kan tänkas ha mot homosexuella, musikalälskare och intoleranta konservativa kristna i småstads-Amerika blir bekräftade i The Prom.
December har kalla dagar och mörka kvällar – det är läge för många timmar framför TV:n.
Mulan är en av Disneys bästa live-nyinspelningar av tecknade klassiker.
Michael J. Fox briljerar i smått föråldrad ”klassiker”.
Att schack kunde vara så fascinerande och spännande kunde vi väl aldrig tro!
Den suveräna Trump-imitatören kraschlandar i sin nya Netflix-special.
Apple och Hanks åstadkommer en platt spänningskurva i ett tandlöst andra världskrigsdrama.