• Release: 12 september 2012
  • Regi: Jaco Van Dormael
  • Med: Jared Leto, Sarah Polley, Diane Kruger, Linh-Dan Pham, Rhys Ifans, Juno Temple
  • Land: Kanada
  • År: 2009
  • Längd: 2:16

Vi befinner oss i New York år 2092 och vetenskapen har nått så långt att den har förhindrat naturlig död. Nemo (Leto) är nästan 120 år gammal och den sista dödliga mannen på jorden och därför följs hans sista timmar i livet noga av hela världens media. Under hypnos får vi se fragment av hela hans långa liv och vad som hänt och vad som kunde ha hänt om han gjort andra val i livet.

Mr Nobody kan låta som en fantasifull och spännande film, men känns mer som bortkastad utsmyckning. Rent tekniskt är den otroligt snygg, och bitvis en estetisk njutning. Tyvärr är den överambitiös och misslyckas totalt i sina försök att vara ett existentialistiskt drama. Ramberättelsen verkar krystad och meningslös och skapar ingen bra helhet för berättelsen, som olyckligtvis blir en pretentiös blandning av filosofiska brottstycken som inte mynnar ut i någonting. Historien säger inte mycket och verkar mest vara en anledning att visualisera läckra scener. I slutändan är Mr Nobody långtråkigt och överdrivet ögongodis som känns fullständigt bortkastat. Två stjärnor.

Även Blu-ray-utgåvan är en förutsägbar historia. Den har otroligt bra bild och ljud men det finns inget extramaterial som kan förklara varför filmen gjordes.

LB+ ERBJUDANDE: 1 vecka för 19 kr
Få full tillgång till ljudochbild.se, testarkiv med fler än 6 000 tester, fördelsklubb, guider, nyheter, recensioner av filmer och TV-serier, och mycket mer.