Monsters

Blu-ray anmeldelse

Förväntningarna på en film betyder ofta enormt mycket för hur man upplever den.
Monsters

Om man hyr ”Monsters” efter att ha tittat på omslaget och tror att det är en våldsam sciencefiction med en arsenal av specialeffekter, blir man milt sagt överraskad och antagligen jättebesviken. Ser man den däremot med ett öppet sinne och tänker lite större än på de enorma monster som svävar i fjärran, får man en fin och förunderlig filmstund.

2009 får NASA en möjlighet att hitta utomjordiskt liv i vårt solsystem när en sond skickas till en av Jupiters månar för att ta prover. På väg tillbaka till jorden kraschar den över Centralamerika och nya livsformer uppstår som militären försöker få kontroll över. För att hålla odjuren borta från USA byggs det en enorm mur mot Mexico. Området söder om muren kallas för ”smittozonen” och det är genom detta område som filmens två huvudpersoner färdas. Journalisten Andrew måste följa en kvinnlig turist genom zonen och över muren till USA. På vägen händer mycket spännande och de två känner av närvaron från okända monster.

Det är helt enkelt ofattbart imponerande vad regissör Gareth Edwards har lyckats få till med ”Monsters”. Han har rest till Centralamerika med ett filmteam som bara består av fyra personer, han själv inkluderad, och med bara två skådespelare. Trots en liten budget har han lyckats skapa en oroväckande och fascinerande värld med hjälp av enkla verkningsmedel. Det borde definitivt vara en stor inspiration för andra att se hur bra det kan bli även om man har enorma begränsningar. För även om ”Monsters” manus har sina små skavanker så är filmen ett fascinerande och snyggt lågmält drama. Fyra stjärnor.

BD-skivan är ett bra köp, med bra bild och ljud. Extramaterialet är imponerande och innehållsrikt och har bland annat flera dokumentärer och intressanta intervjuer.

• Regi: Gareth Edwards
  • Med: Scoot McNairy, Whitney Able