: Mission: Impossible Extreme Trilogy

I samband med biolanseringen av Mission: Impossible – Ghost Protocol passar det fint att släppa den actionfyllda spiontrilogin på Blu-ray. Trilogin har tidigare släppts på BD i Skandinavien, fast då otextad.

Mission: Impossible Extreme Trilogy

Mission: Impossible

Mission: Impossible var på 60-talet en TV-serie där CIA-agenter kämpade med omöjliga uppgifter som de löste under femtio minuter. Det här var under kalla krigets dagar då kampen stod mellan oss, de goda, och de ondskefulla skurkarna på andra sidan järnridån. Därmed faller det sig naturligt att förlägga filmens öppningssekvens till Prag med sin bro, sin katedral och sina vackra hus i jugendstil. Redan efter några minuter har många av CIA:s duktigaste män dödats när de försöker förhindra att en diskett med alla CIA-agenters namn hamnar i orätta händer. Bara Tom Cruise klarar sig, men blir anklagad för att vara mullvad!

Regissören Brian De Palma har full kontroll över detta i grund och botten klassiska spiondrama som är fullspäckat med fartfylld action, och han behärskar mästerligt alla moderna leksaker och utnyttjar inspelningsplatserna till fullo. Tom Cruise är som klippt och skuren för rollen och är rena rama Duracell-kaninen till agent. Härligt överdrivna stuntscener i en smart ”adrenalinfilm”!

6 stjärnor

Mission: Impossible II

Andra kapitlet av Mission: Impossible är seriens svagaste. Hunt måste jaga rätt på en tidigare kollega som planerar att sprida ett nytt, dödligt virus som det inte verkar finnas något botemedel mot – och som leder till döden inom 20 timmar.

Det märks tydligt att Jon Woo sitter i regissörsstolen – på gott och ont. Vi får slow motion-action en masse, fladdrande duvor och nynnande musik till intensiva och överkoreograferade actionscener. Läckert att titta på, visst, men dessvärre är manuset väldigt tunt jämfört med originalet. Thandie Newton är dock ett fynd i rollen som den vackra, feminina mästertjuven som blir Hunts nyckel till skurkens hjärta och hjärna. Handlingen ter sig sökt och överdriven, men Cruise levererar ett väldigt välpolerat actionäventyr med spektakulära scener och fängslande stunttrick. Men det är långt från den första filmens subtila intriger och berättarstil.

6 stjärnor

Mission: Impossible III

Producenterna tog en stor risk när de lät den unge J.J. Abrams regissera – och debutera med – denna gigantiska actionfilm. Men det visade sig vara ett bra val. Hunt har slagit sig till ro och ska gifta sig med Julia (Michelle Monaghan) som självklart inte har en aning om vad han egentligen har för sig. Förlovningsfesten blir avbruten och i gryningen ger sig Hunt av för att rädda en agentkollega som tagits till fånga och är illa ute i Berlin. Där får Hunt kontakt med filmens huvudskurk, spelad av Philip Seymour Hoffman, som tänker förgöra världen med något som kallas ”Hartassen”.

Det är imponerande välgjort och spännande hela vägen, utan andrum, och vi är aldrig säkra på om allt kommer att sluta väl. Samtidigt finns förstås en viss risk att tekniken ska ta överhanden och att det inte finns plats för annat än skottsalvor och förvridna metalldelar som yr omkring i luften. Hoffman är väldigt lyckad som cynisk, arrogant och intelligent superskurk, och det blir självklart extra spännande när Hunts egen familj hamnar i skottlinjen. Ett väldigt lyckat actionäventyr!

5 stjärnor

Det är trevligt att kunna konstatera att bildkvaliteten förbättrats flera steg sedan förra BD-utgåvan, och här är den nästintill optimal. Optimalt är dock ljudspåret! Det omfattande bonusmaterialet bjuder bl.a. på en mängd minidokumentärer, bakomfilmer, trailers, intervjuer, tillbakablickar, stillbilder och kommentarspår. Dock är materialet lite tunt kring tredje filmen.

• Regi: B. De Palma/J. Woo/J.J. Abrams
  • Med: Tom Cruise, Ving Rhames, Thandie Newton, Philip Seymour Hoffman, Michelle Monaghan
  • År: 1996-'06