Recension Macbeth

Shakespeares verk har ofta inspirerat till filmatiseringar. Macbeth har varit ett relativt oprövat tema, men Justin Kurzel har lyckats med en utsökt produktion – även om den nog inte är något för alla.
Macbeth

Historien bör vara bekant för de flesta, men det kan vara bra med en liten sammanfattning. Macbeth (Michael Fassbender) var en skotsk jarl och general som dödade sin egen kung för att själv kunna lägga beslag på tronen. Han är egentligen en trogen undersåte, med stor respekt för riket, men när tre häxor förutspår att han ska bli kung låter han sig övertalas av sin hustru (Marion Cotillard) att utföra dådet. Tronen blir hans, men det dåliga samvetet tär på honom. Ångest och misstro driver Macbeth till tyranni och galenskap.

Regissör Justin Kurzel har tagit sig en del friheter med den klassiska berättelsen, men resultatet är både gripande och fyllt av respekt för Shakespeares ursprungliga historia. Filmen är visuellt imponerande och har en ful-vacker estetik som driver handlingen framåt på ett föredömligt sätt. Fassbenders och Cotillards rolltolkningar är dock kärnan i filmens tyngd och bidrar till att göra den till intensiv upplevelse. Ibland känns allting mer som teater än film, men Macbeth bygger trots allt på en av kulturhistoriens viktigaste verk.

Trots detta är filmen tålamodsprövande för publiken och detta är definitivt ingen popcornfilm. Men har man ett öppet sinne i drygt två timmar får man vara med om en stor upplevelse. Filmen nominerades till den prestigefyllda Guldpalmen i Cannes, där den fick ett fint mottagande. Fem stjärnor.

Macbeth_4 Macbeth Macbeth_2
<
>